więcej
 
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa Wlkp., publicystyka, sport, żużel, felietony, blogi

Jesteś tutaj » Home » Akademia im. Jakuba z Paradyża »
Miłosza, Pawła, Tatiany , 25 stycznia 2022

„Uniwersytet Młodego Odkrywcy”

2021-12-21, Akademia im. Jakuba z Paradyża

Na Wydziale Technicznym Akademii im. Jakuba z Paradyża od lat realizowany jest projekt pt. „Uniwersytet Młodego Odkrywcy”.

medium_news_header_32317.jpg
Fot. AJP w Gorzowie

Naukowcy mają za zadanie popularyzować wyniki badań naukowych i rozwijać zainteresowanie nauką wśród uczestników programu. Dzieci biorą udział w zajęciach, których większość odbywa się na uczelni. Cykliczne zajęcia edukacyjne prowadzone są przez pracowników naukowych i specjalistów z określonej dziedziny.

Ogólnym założeniem projektu jest organizowanie bezpłatnych zajęć edukacyjnych dla dzieci z województwa lubuskiego, rozbudzających ich pasję do nauk ścisłych i przyrodniczych, a także wspieranie indywidualizacji procesu dydaktycznego w duchu podmiotowości wyrażającej się w samodzielnym działaniu uczniów opartym na dociekaniu naukowym. Oferta edukacyjna skierowana jest do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej, w ramach której dzieci, poprzez praktyczne działanie oparte na dociekaniu badawczym, mogą odkrywać i poznawać otaczający świat. Jednym z zadań współczesnej szkoły jest indywidualne podejście do potrzeb uczniów, odkrywanie ich możliwości, uzdolnień, talentów i pasji, dlatego też założenia projektu i możliwości jego realizacji w pełni je uwzględniają, a wręcz korespondują z niniejszymi zadaniami. Zajęcia dydaktyczne w AJP dają szansę na doskonalenie uwagi, logicznego myślenia oraz wyciągania wniosków przez dzieci, na podstawie ich własnych doświadczeń i obserwacji.

Dotychczasowe doświadczenie AJP pozwala stwierdzić, iż słusznie przyjęto za cel projektu między innymi stworzenie takiej sytuacji dydaktycznej, w której uczestnicy sformułują hipotezy badawcze i poprzez własne doświadczenia weryfikują je, a także wyciągną odpowiednie wnioski. Dodatkowo kreowane działania w ramach projektu zmierzają również do rozwijania wśród dzieci umiejętności zespołowego działania, poprawnej komunikacji i twórczości. Powyższa inicjatywa ukierunkowana jest na wzmocnienie efektywności systemu kształcenia, rozwój talentów, jak i jest szansą na wzbogacenie szkolnej oferty edukacyjnej, dzięki czemu nauka dla uczniów może być bardziej interesująca i pasjonująca. AJP zależy, aby cele projektu umożliwiały dodatkową szansę edukacyjną dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym. Szansa, która ukierunkowana jest na odkrywanie indywidualnych możliwości każdego dziecka, ale także szansa na wzbogacenie szkolnej oferty edukacyjnej, dzięki czemu nauka dla uczniów może być bardziej interesująca i pasjonująca. Zajęcia zaplanowano w formie warsztatów, laboratoriów i mini wykładów prowadzonych przez nauczycieli akademickich AJP oraz specjalistów nauk ścisłych, przyrodniczych oraz technicznych. W ramach projektu odbywają się następujące kursy:

             „Zaczarowane laboratorium” – zagadnienia i wykonywanie eksperymentów z zakresu chemii (m.in. gazy, ciecze, zmysły), tak, aby w prosty sposób przedstawić ciekawe zagadnienia oraz zachęcić dzieci do aktywnego udziału w zajęciach praktycznych i rozbudzić ich ciekawość poznawczą;

            „Szalony naukowiec” – blok zajęć z fizyki, zakłada poznanie tematyki i realizację doświadczeń wspomagających umiejętności poznawcze z obszaru „Woda i inne ciecze”;

            „Mały konstruktor – duże możliwości” – blok zajęć technicznych, w ramach których Uczestnicy Projektu będą budować roboty z klocków Lego Mainstrom, które stanowią wyposażenie AJP,

            „Giganci tworzenia gier” – niekonwencjonalny moduł zajęć, który poprzez tworzenie prostych gier komputerowych oraz korzystanie z gier EBB będzie wspomagał kreatywne myślenie oraz naukę z obszaru matematyki, fizyki oraz chemii,

            „Programuję świat” – blok tematyczny obejmujący programowanie z wykorzystaniem środowiska edukacyjnego DoThings, które rozwija intuicję algorytmiczną dzieci, rozwija umiejętność krytycznego myślenia i pracy w grupie.

Zaplanowane bloki tematyczne realizowane w ramach Projektu umożliwiają Uczestnikom aktywny udział w poznawaniu świata poprzez wdrożenie postawy badacza charakteryzującej się ciekawością, osobistym zaangażowaniem i twórczością, jak również inspirowanie do kreatywnego myślenia, rozwijania talentów, a także pasji do nauki. Programy kursów zaplanowano tak, aby zarówno zapoznać Uczestników z ogólną charakterystyką środowiska akademickiego, jak i zaprezentować uczelnię jako miejsca przyjazne i otwarte dla wszystkich. Projekt pozwoli także na integrację lokalnej społeczności wokół propagowania działań Ośrodka poprzez nawiązanie współpracy z dyrektorami szkół podstawowych, uczniów klas 1-3 i ich rodzicami, delegującymi na pozaszkolne zajęcia w ramach Projektu.

Dodatkowo w ramach realizacji Projektu założono też przeprowadzenie w szkołach wykładów „Bezpieczeństwo dziecka w sieci”, które służyć mają podnoszeniu kompetencji wychowawczych i społecznych.

dr inż. Anna Fajdek-Bieda

Prodziekan Wydziału Technicznego AJP

 

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x