Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Kronika policyjna »
Anieli, Kasrota, Soni , 28 marca 2024

Rzekomo dzwonili z banku. Zastosowali spoofing

2021-11-17, Kronika policyjna

Mieszkaniec Gorzowa o mało nie stracił oszczędności ze swojego konta, po tym jak zadzwonił do niego rzekomy przedstawiciel banku.

medium_news_header_32027.jpg

Mężczyzna w pewnym momencie zorientował się, że może być to próba oszustwa i nie dopuścił do przelewu pieniędzy. Przez dłuższy czas był pewien, że rozmawia z konsultantem, bo na telefonie wyświetlił się numer banku. To byli jednak oszuści, stosujący „spoofing”.

Policjanci z Gorzowa w środę (17 listopada) zostali poinformowani o próbie oszustwa. Zgłaszający zorientował się, że nie rozmawia z przedstawicielem banku. Na jego numer zadzwonił mężczyzna informując o włamaniu na konto i próbę wzięcia kredytu. Początkowo pokrzywdzony nie do końca wierzył w to co słyszy, ale kiedy sprawdził numer telefonu z którego dzwoni rzekomy konsultant, okazało się, że jest taki sam jak infolinia w banku. Zdecydował więc, że wykona instrukcje, by nie stracić pieniędzy. Kiedy został poproszony o kod do transakcji internetowej, zdał sobie jednak sprawę, że to jest oszustwo. O podobnych sytuacjach słyszał w przeszłości. Poinformował, że nie poda takich danych i sprawę załatwi w oddziale banku. Rozmowa została zakończona. Udało się zapobiec utracie dużej gotówki z konta. Podobnych telefonów mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego mogli mieć tego dnia więcej. Każdy powinien postąpić w podobny sposób – należy zakończyć rozmowę i o swoje oszczędności zapytać w placówce bankowej lub samodzielnie wybierając numer infolinii.

Policjanci przestrzegają przed coraz to innymi metodami działania oszustów, którzy wykorzystują technologie i manipulację do osiągnięcia celu. Nawet prawidłowo wyświetlany numer telefonu nie jest gwarancją tego, że dzwoni do nas przedstawiciel banku, urzędu czy nawet znajomy. W razie najmniejszych nawet wątpliwości trzeba jak najszybciej zakończyć połączenie. Nie należy podawać loginu, hasła, danych karty płatniczej czy kodów do bankowości internetowej. Tylko w ten sposób nasze oszczędności pozostaną na koncie bezpieczne.

Czym jest spoofing?

Spoofing polega na podszywaniu się pod inne urządzenie lub innego użytkownika, może dotyczyć m.in. numeru telefonu, ale także adresu e-mail, IP, nadawcy SMS i innych. Przestępcy wykorzystują znane sobie technologie, które oprócz podmiany numeru telefonu pozwalają m.in. na:

Tak przygotowany przestępca wykonuje połączenie do ofiary i zgodnie z wcześniej ułożonym scenariuszem rozpoczyna rozmowę. Najgroźniejszą bronią takiego przestępcy jest dobra umiejętność stosowania socjotechniki. Poniżej kilka przykładowych metod socjotechnicznych, jakie mogą wykorzystywać przestępcy.

(źródło: https://www.policja.pl/pol/aktualnosci/210076,Uwazajmy-na-falszywe-polaczenia-telefoniczne-przestepcow-podszywajacych-sie-pod-.html?search=14272722622)

podkom. Grzegorz Jaroszewicz
Komenda Miejska Policji w Gorzowie Wlkp.

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x