2023-09-01, Kronika policyjna
W ubiegłym roku w Gorzowie doszło do 1703 kolizji i wypadków. Oznacza to, że na 1000 mieszkańców tego miasta przypadło 12,2 zdarzenia drogowego.
Najczęstszą ich przyczyną było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Z takim wynikiem Gorzów – podobnie jak Ostrów Wielkopolski i Sosnowiec – wypadł przeciętnie na tle całej Polski. Wymienione miasta zajęły wspólnie 39. miejsce w zestawieniu 84 miast. Wyższy współczynnik wypadków i kolizji na 1000 mieszkańców odnotowano choćby w Warszawie, Poznaniu, Toruniu, Zielonej Górze, Szczecinie, Kielcach i Katowicach.
Eksperci rankomat.pl przygotowali listę 84 największych miast w Polsce i następnie porównali, ile kolizji oraz wypadków przypadło w nich na 1000 mieszkańców. Gorzów zajął na niej 39. miejsce. W badanym okresie rezultat ten był najlepszym spośród wszystkich uwzględnionych w zestawieniu miast województwa lubuskiego. W tym regionie najgorzej prezentował się wynik Zielonej Góry, która zajęła 17. miejsce w tabeli. Do przygotowania listy wykorzystano dane z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji.
Miejsce |
Miasto |
Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców |
Miejsce |
Miasto |
Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców |
1. |
Katowice |
19.3 |
43. |
Przemyśl |
11.9 |
2. |
Chełm |
18.7 |
44. |
Wałbrzych |
11.7 |
3. |
Słupsk |
17.4 |
44. |
Tarnowskie Góry |
11.7 |
4. |
Kielce |
17.3 |
44. |
Kraków |
11.7 |
5. |
Częstochowa |
17.0 |
47. |
Elbląg |
11.6 |
6. |
Opole |
16.9 |
48. |
Biała Podlaska |
11.4 |
7. |
Rzeszów |
16.5 |
48. |
Kędzierzyn-Koźle |
11.4 |
8. |
Szczecin |
16.4 |
48. |
Włocławek |
11.4 |
9. |
Gliwice |
16.3 |
48. |
Głogów |
11.4 |
10. |
Olsztyn |
15.8 |
52. |
Radom |
11.3 |
11. |
Dąbrowa Górnicza |
15.7 |
52. |
Tarnów |
11.3 |
12. |
Koszalin |
15.6 |
54. |
Ostrołęka |
10.9 |
12. |
Jelenia Góra |
15.6 |
54. |
Zgierz |
10.9 |
14. |
Białystok |
14.8 |
56. |
Tychy |
10.8 |
14. |
Wrocław |
14.8 |
57. |
Lubin |
10.5 |
16. |
Żory |
14.7 |
58. |
Bytom |
10.4 |
17. |
Zielona Góra |
14.6 |
59. |
Zamość |
10.3 |
18. |
Kalisz |
14.5 |
59. |
Piotrków Tryb. |
10.3 |
19. |
Bielsko-Biała |
14.3 |
61. |
Piekary Śląskie |
10.2 |
19. |
Inowrocław |
14.3 |
61. |
Łomża |
10.2 |
21. |
Grudziądz |
14.2 |
63. |
Leszno |
10.1 |
22. |
Bydgoszcz |
14.1 |
64. |
Gdynia |
10.0 |
23. |
Lublin |
14.0 |
65. |
Ełk |
9.9 |
24. |
Płock |
13.9 |
66. |
Pabianice |
9.8 |
24. |
Łódź |
13.9 |
66. |
Piła |
9.8 |
26. |
Mysłowice |
13.8 |
66. |
Zabrze |
9.8 |
26. |
Nowy Sącz |
13.8 |
69. |
Chorzów |
9.7 |
26. |
Będzin |
13.8 |
70. |
Tomaszów Maz. |
9.5 |
29. |
Gdańsk |
13.7 |
71. |
Ruda Śląska |
9.4 |
30. |
Konin |
13.6 |
72. |
Legionowo |
9.0 |
31. |
Toruń |
13.3 |
72. |
Mielec |
9.0 |
32. |
Poznań |
13.2 |
72. |
Ostrowiec Św. |
9.0 |
33. |
Pruszków |
13.0 |
75. |
Rybnik |
8.6 |
34. |
Legnica |
12.8 |
76. |
Stargard |
8.4 |
34. |
Suwałki |
12.8 |
77. |
Jastrzębie-Zdrój |
8.1 |
36. |
Warszawa |
12.5 |
77. |
Świętochłowice |
8.1 |
36. |
Siedlce |
12.5 |
79. |
Jaworzno |
7.9 |
38. |
Racibórz |
12.3 |
80. |
Gniezno |
7.8 |
39. |
Ostrów Wlkp. |
12.2 |
81. |
Stalowa Wola |
7.4 |
39. |
Gorzów Wlkp. |
12.2 |
82. |
Tczew |
6.8 |
39. |
Sosnowiec |
12.2 |
83. |
Bełchatów |
6.4 |
42. |
Świdnica |
12.1 |
84. |
Siemianowice Śl. |
5.9 |
Źródło: sewik.pl. GUS, opracowanie rankomat.pl
Gorzów w liczbach
W 1703 kolizjach i wypadkach, jakie miały miejsce w 2022 roku w Gorzowie, zginęły 3 osoby, a 36 osób zostało rannych. W rezultacie siedziba wojewody lubuskiego zajęła 39. miejsce na liście 84 największych miast w Polsce uszeregowanych pod względem liczby zdarzeń drogowych przypadających na 1000 mieszkańców. Kierowcy w Gorzowie spowodowali najwięcej kolizji i wypadków w wyniku nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu – takich zdarzeń było 351 (20,6% wszystkich zdarzeń w tym mieście). Najbardziej niebezpiecznym punktem Gorzowa okazała się ul. Franciszka Walczaka (116 kolizji i wypadków).
W Gorzowie odnotowano zaledwie o 3 kolizje i wypadki drogowe więcej niż w Zielonej Górze. Jednak po uwzględnieniu liczby mieszkańców pierwsze z miast znalazło się na lepszej, bo 39. pozycji w zestawieniu (12,2 zdarzenia na 1000 mieszkańców). Zielona Góra – drugie z uwzględnionych na liście przez rankomat.pl miast w województwie lubuskim – zajęła 17. miejsce (14,6 zdarzenia na 1000 mieszkańców).
Statystyki dotyczące kolizji i wypadków drogowych wpływają na to, ile za OC muszą zapłacić mieszkańcy danego miasta. Nie jest to jednak jedyny decydujący czynnik. W 2022 roku w Gorzowie średnia składka OC wyniosła 549 zł i była wyższa o 8,7% od średniej dla całego kraju (505 zł). W województwie lubuskim mniej niż mieszkańcy Gorzowa za obowiązkową polisę komunikacyjną płacili kierowcy z Zielonej Góry (średnio 508 zł).
– Do najważniejszych czynników branych pod uwagę przez ubezpieczyciela podczas wyceny składki OC należą dane właściciela pojazdu (głównie jego wiek i historia ubezpieczenia) oraz samego pojazdu. Na maksymalne zniżki mogą liczyć przede wszystkim bezszkodowi kierowcy w średnim wieku. Firmy ubezpieczeniowe uwzględniają wprawdzie informacje dotyczące kolizji i wypadków, sieci dróg czy natężenia ruchu w danym mieście (regionie), by na tej podstawie ocenić ryzyko wystąpienia szkody, ale zazwyczaj statystyka ma mniejsze znaczenie niż indywidualne dane klienta – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Gorzów na tle województwa
Jak się okazuje, Gorzów wypadł korzystnie na tle danych o kolizjach i wypadkach z całego województwa. Na 1000 mieszkańców województwa lubuskiego przypadło 16,5 zdarzenia, natomiast w Gorzowie współczynnik ten był niższy – wyniósł on 12,2.
Zestawienie najbardziej kolizyjnych i wypadkowych regionów Polski zamyka (z najlepszym wynikiem) województwo śląskie. Najgorszy wynik uzyskały województwa: świętokrzyskie (21,5 zdarzenia na 1000 mieszkańców), opolskie (19,5) oraz kujawsko-pomorskie i lubelskie (19,2). Gdy uwzględni się całkowitą liczbę kolizji i wypadków drogowych, to okaże się, że najgorzej na tle całej Polski wypadło województwo mazowieckie (58388 zdarzeń), gdzie w 2022 roku zginęło 289 osób, a 3398 osób zostało rannych.
W omawianym okresie najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków w skali całej Polski była nieostrożność kierowców: niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami (30817 zdarzeń), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (22008) oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (13435).
Miejsce |
Województwo |
Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców |
Miejsce |
Województwo |
Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców |
1. |
Świętokrzyskie |
21.5 |
9. |
Łódzkie |
17.3 |
2. |
Opolskie |
19.5 |
10. |
Wielkopolskie |
16.9 |
3. |
Kuj-Pom. |
19.2 |
11. |
Lubuskie |
16.5 |
4. |
Lubelskie |
19.2 |
12. |
Podlaskie |
16.4 |
5. |
Podkarpackie |
18.5 |
12. |
Mazowieckie |
16.4 |
6. |
Dolnośląskie |
18.2 |
14. |
Pomorskie |
16.0 |
7. |
Małopolskie |
17.7 |
15. |
Zachodniopomorskie |
15.8 |
8. |
Warm-Maz. |
17.5 |
16. |
Śląskie |
14.9 |
Swój sezon rozpoczęli niedawno motocykliści, teraz rowerzyści - coraz więcej jednośladów pojawia się na ulicach.