2021-07-10, Gospodarka
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie przebudują przeprawę w Kostrzynie nad Odrą. Wykonawca przejmuje plac budowy.
- To wielkie zadanie inwestycyjne wpisujące się w szereg działań, które w najbliższych latach podejmą Wody Polskie – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. - Szykujemy się do podpisania umowy z wykonawcą przebudowy mostu nad Regalicą w Szczecinie, a teraz zaczynamy przebudowę mostu w Kostrzynie nad Odrą. To zadanie trudne, ale bardzo potrzebne mieszkańcom województwa lubuskiego i szerzej wszystkim miastom leżącym nad Odrą. Kontrakt obejmie przebudowę ok. 820 m odcinka układu torowego, w związku z koniecznością dostosowania go do przebudowywanego mostu kolejowego na Odrze. Jest to odcinek linii kolejowej nr 203 Tczew-Kostrzyn pomiędzy zachodnim przyczółkiem mostu kolejowego na rzece Warcie i wschodnim przyczółkiem projektowanego przez stronę niemiecką granicznego mostu kolejowego na rzece Odrze. Mamy solidnego wykonawcę, który jest sprawdzony w wielu inwestycyjnych bojach. Mamy do siebie zaufanie i liczę na to, że niebawem spotkamy się na placu budowy, by obserwować postępy prac – dodaje dyrektor Duklanowski.
Kontynuacja zadań inwestycyjnych to efekt podpisanego w 2019 roku porozumienia między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie w Szczecinie. Strony zobowiązały się współpracować w zakresie przebudowy torów (dojazdu) do nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie na linii Tczew – Kostrzyn nr 203, który połączy Kostrzyn z Kietz. Budowany przez Wody Polskie obiekt będzie miał wysokość zapewniającą sprawną komunikację na rzece - wymaganą V klasę żeglowności wg wymogów europejskich. Zwiększy to możliwości żeglugi oraz zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców województwa lubuskiego oraz Pomorza Zachodniego, bo pozwoli na sprawniejsze i bardziej dynamiczne prowadzenie akcji lodołamania w sezonie zimowym.
Kilka dni temu podpisano umowę z wykonawcą inwestycji. Konsorcjum w skład, którego wchodzą takie firmy jak: - PBW Inżynieria Jacek, LWZ sp. z o.o, Probudowa.com sp. z o.o. Wartość inwestycji to 23,1 miliona złotych. Data zakończenia inwestycji została ustalona na koniec 2022 roku.
- Przedmiotem Inwestycji jest realizacja Robót związanych z wykonaniem zadania wchodzącego w zakres Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły: Kontrakt 1B.5/3 „Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu (Most kolejowy w 615,1 km rz. Odry w Kostrzynie nad Odrą)”, Zadanie obejmuje Przebudowę linii kolejowej nr 203 od km 341,480 do km 342,300 wraz z rozbiórką, budową, remontem, przebudową i rozbudową infrastruktury kolejowej i infrastruktury kolidującej z inwestycją” - mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.
- Na odcinku tym, poza nasypem kolejowym występują obiekty inżynieryjne: most nad Suchodołem oraz wiadukt nad ul. Gorzyńską. Zadanie jest bezpośrednio związane z inwestycją prowadzoną przez zarządcę niemieckiej linii kolejowej nr 6078 w ramach której nastąpi znaczne podniesienie niwelety torów na projektowanym moście granicznym w km 615,1 rzeki Odry, wynikające z dostosowania prześwitu mostu powyżej 5,25 m dla potrzeb prowadzenia akcji lodołamania – dodaje dyrektor Duklanowski.
Nazwa Zadania: „Kontrakt 1B.5/3 „Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu (Most kolejowy w 615,1 km rz. Odry w Kostrzynie nad Odrą)” realizowany w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły, który współfinansowany jest przez: Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), Bank Rozwoju Rady Europy (BRRE), Fundusz Spójności, Rzeczpospolitą Polski.
Michał Kaczmarek
Do 30 kwietnia trzeba złożyć zeznanie podatkowe PIT za 2024 rok. Rozliczający się podatnicy mogą skorzystać ze wsparcia Infolinii Krajowej Administracji Skarbowej.