Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Prosto z Polski »
Aureliusza, Natalii, Rudolfa , 27 lipca 2024

Zamiast stać na bocznicach, mają służyć pasażerom

2024-05-25, Prosto z Polski

PKP Intercity chce przewieźć w lipcu i sierpniu łącznie 14 mln osób i mówi o ekologicznych inwestycjach.

medium_news_header_40258.jpg
Fot. Robert Borowy

W każdym z miesięcy wakacyjnych PKP Intercity planuje przewieźć około siedmiu milionów pasażerów. Inwestuje również w tabor i stacje postojowe, by do roku 2030 podróż koleją do 500 km była zeroemisyjna. O bliższych i dalszych planach przewoźnika mówił w Poznaniu, podczas kongresu Impact’24 Marcin Karasiński, członek zarządu PKP Intercity.

 

 

Zbliżające się szybkimi krokami wakacje oraz związany z nimi coroczny szczyt przewozów są dla spółki PKP Intercity kluczowym okresem działalności w roku.

- Zwiększamy liczbę uruchamianych składów. Robimy to m.in. poprzez przyspieszenie przeglądów taboru, ponieważ chcemy, by pociągi zamiast stać na bocznicach, kursowały z pasażerami. Przyspieszamy też odbiory nowych lokomotyw od producenta, przez co pociągi będą mniej awaryjne i będą mogły służyć pasażerom - mówił Marcin Karasiński.

Ponadto wśród kierunków, na których PKP Intercity planuje zwiększyć liczbę pociągów dominują tradycyjne - polskie wybrzeże, Mazury i góry oraz miasta jak: Kraków, Olsztyn, Trójmiasto, Koszalin czy Kołobrzeg.

- W całym ubiegłym roku przewieźliśmy blisko 68 mln pasażerów, w tym roku planujemy, że zbliżymy się do liczby 75 mln - wskazał Marcin Karasiński.

Jednocześnie podkreślił, że kolej jest jednym z najbardziej zrównoważonych i bezpiecznych środków transportu. Charakteryzuje się ona ponad 4 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy oraz 5 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy. Coraz szerszy dostęp do kolei przekłada się na mniejszą emisję CO2 do środowiska. W 2023 r. pociągi PKP Intercity zatrzymywały się w 411 miejscowościach na 465 stacjach.

- Wybierając podróże z PKP Intercity, tylko w 2023 r. zaoszczędziliśmy 1,67 mln ton CO2 w stosunku do transportu drogowego - zauważył Marcin Karasiński.

W PKP Intercity trwają również intensywne przygotowania do roku 2030, kiedy podróże pasażerskie po Europie do 500 km mają stać się zeroemisyjne. W świetle oficjalnych dokumentów transformacja energetyczna gospodarki i jej „zazielenienie” stanowią szansę na nowe otwarcie dla całego sektora kolejowego, dzięki któremu może wzrosnąć jego konkurencyjność jako środka transportu. PKP Intercity jest sygnatariuszem listu intencyjnego podpisanego wspólnie z PKP Energetyką Kolejową, który zakłada promocję przechodzenia kolei w Polsce na zasilanie z odnawialnych źródeł energii (OZE).

- W związku z tym tak kontraktujemy energię elektryczną dla naszych pociągów, by zwiększał się w niej udział odnawialnych źródeł energii. Do roku 2025 planujemy, by było to blisko 50 proc., a do 2030 - niemal 90 proc. Sektor transportu kolejowego posiada cechy, które sprawiają, że może on stanowić podstawę dla procesu transformacji polskiego transportu w kierunku niskoemisyjności. Jest to między innymi wysoki stopień elektryfikacji. Zdecydowana większość taboru PKP Intercity nie emituje spalin, a udział ten będzie sukcesywnie rosnąć wraz z postępem realizacji inwestycji w elektryczne pojazdy – zapowiedział Marcin Karasiński.

Kolejnym etapem przygotowywania się polskiego przewoźnika do założeń zeroemisyjności są wspomniane inwestycje w nowy tabor oraz w stacje postojowe. Inwestycje taborowe PKP Intercity to przede wszystkim zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych - jedno- i dwupokładowych. Część składów wagonowych firma będzie chciała  wykorzystywać w systemie push-pull po zamówieniu określonej liczby wagonów sterowniczych.

- Ten nowy tabor jest energooszczędny i wyposażony w systemy, które zwracają niewykorzystaną energię do sieci. Natomiast stacje postojowe wyposażamy w ekologiczne rozwiązania - w myjniach instalujemy panele fotowoltaiczne, a energia ze słońca wykorzystywana jest przy myciu pociągów - wyjaśnił Marcin Karasiński.

Ponadto PKP Intercity realizuje przebudowę wybranych własnych bocznic kolejowych w całej Polsce. Według założeń nowoczesne zaplecze techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu oraz substancji szkodliwych.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x