2025-03-08, Prosto z Polski
Co o zakupach na Dzień Kobiet mówią anonimowe dane z paragonów?
Jeszcze kilka dekad temu Dzień Kobiet pachniał goździkami i kojarzył się z obowiązkowym zestawem – kwiatkiem oraz parą rajstop. Dziś zamiast PRL-owskiej klasyki wybieramy inny rodzaj kwiatów i chętnie sięgamy po słodkie upominki. Jakie bukiety królują 8 marca? O ile wzrasta częstotliwość zakupu kwiatów w okolicach Dnia Kobiet? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w najnowszym raporcie ekspertów z aplikacji PanParagon. Oto wyniki ich analizy!
– PanParagon to popularna aplikacja do wyszukiwania promocji oraz przechowywania paragonów. Każdego miesiąca w naszym systemie notujemy ok. 1,5 mln dowodów zakupu. Tak duża baza anonimowych danych, to cenne źródło informacji na temat trendów zakupowych czy realnej inflacji. Z okazji Dnia Kobiet przyjrzeliśmy się paragonom z kwiatami i czekoladkami, które od wielu lat są symbolem klasycznych upominków dla pań – informuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. – Jak się okazało, 8 marca zdecydowanie wygrywa jeden rodzaj kwiatów – dodaje.
Na początek eksperci porównali zakupy w okolicach zeszłorocznego Dnia Kobiet, walentynek oraz Dnia Mamy. Wszystko po to, by sprawdzić, podczas którego święta częściej sięgamy po kwiaty i czekoladki. Co wynika z danych?
Analiza danych wykazała, że Dzień Kobiet to święto, podczas którego zdecydowanie częściej sięgamy po kwiaty niż w walentynki czy Dzień Mamy. Udział paragonów z zakupionymi bukietami kwiatów w okolicach 8 marca 2024 r. wynosił 2,77 proc., co jest wyraźnie wyższym wynikiem niż w przypadku zeszłorocznego Dnia Zakochanych (1,76 proc. paragonów) oraz Dnia Matki (1,72 proc. paragonów). Podczas codziennych zakupów w zwykłych dniach marca 2024 r. kwiaty pojawiały się znacznie rzadziej, bo zaledwie na 0,44 proc. paragonów.
Interesującym zjawiskiem jest natomiast relatywnie stabilny poziom zakupów czekoladek podczas wszystkich analizowanych świąt. W walentynki, Dzień Kobiet oraz Dzień Matki ich udział na paragonach oscylował w granicach 3,4-3,6 proc., co pokazuje, że są one uniwersalnym prezentem na każdą okazję.
Szczegóły znajdują się na poniższej grafice.
– Zakup czekoladek podczas analizowanych świąt jest częstszy niż w przypadku kwiatów. Warto jednak zauważyć, że częstotliwość występowania kwiatów na paragonach podczas zeszłorocznego Dnia Kobiet była ponad 6-krotnie wyższa niż w nieświąteczne dni. W przypadku czekoladek wzrost sprzedaży podczas specjalnych okazji nie był tak wyraźny – w zwykłym okresie znajdowały się one na 2,31 proc. paragonów, a podczas Dnia Kobiet na 3,5 proc. dowodów zakupu. To oznacza wzrost o zaledwie 1 proc. – zauważa Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
A jaki rodzaj kwiatów jest najczęściej kupowany z okazji święta płci pięknej?
Dane z paragonów wskazały niekwestionowanego zwycięzcę wśród kwiatów. To tulipany królują wśród tego rodzaju upominków wręczanych z okazji Dnia Kobiet. W poprzednim roku stanowiły one aż 60 proc. wszystkich “kwiatowych” paragonów. Znacznie rzadziej, ale wciąż chętnie wybierane były kwiaty doniczkowe (9 proc. paragonów), róże (6 proc. paragonów) czy goździki (3 proc. paragonów).
Szczegóły znajdują się na poniższej grafice.
Pomimo zmieniających się trendów i coraz szerszej oferty upominków na rynki, kwiaty wciąż pozostają symbolem Dnia Kobiet. Dane z paragonów jednoznacznie pokazują, że 8 marca to dzień, w którym kupujemy je bardzo chętnie, a tulipany niezmiennie królują w bukietach wręczanych tego dnia.
Joanna Lastovska - PR manager
Wszystkim powinno zależeć, żeby drogi w Polsce były bezpieczne i czyste. Nie zawsze jednak potrafimy zadbać o ten porządek.