2025-11-26, Prosto z Polski
Świąteczne jarmarki to nieodłączny element grudniowego klimatu.
W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Rankomat.pl aż 57% Polaków zadeklarowało, że w tym roku odwiedzi przynajmniej jeden taki jarmark. Zwolenników przyciąga przede wszystkim specyficzna atmosfera miejsca (65% odpowiedzi), a przeciwników najbardziej odstraszają wysokie ceny (49% wskazań).
Jarmarki świąteczne na stałe wpisały się w kalendarz wydarzeń dużych miast. W zeszłym roku jarmark w Gdańsku wygrał konkurs Best Christmas Markets in Europe, pokonując m.in. Wiedeń, Pragę czy Londyn.
Większość badanych planuje w tym roku odwiedzić jarmark bożonarodzeniowy – łącznie aż 57% respondentów odpowiedziało twierdząco. Najczęściej wybieramy pojedyncze wydarzenia organizowane w Polsce – tę opcję wskazało 33% ankietowanych. Co dziesiąty zamierza odwiedzić kilka jarmarków, a kolejne 12% wybiera się za granicę lub rozważa wizyty na jarmarku zarówno w kraju, jak i poza nim.
Jednak nie wszyscy są zdecydowani – aż 28% badanych odpowiedziało „nie wiem” lub „może”. Z kolei co piąty ankietowany raczej nie planuje wizyty na jarmarku – 10% mówi wprost, że nie zamierza się tam wybrać, a 5% przyznaje, że nie lubi tego typu wydarzeń.

Najczęściej wskazywanym powodem wizyty na jarmarku jest wyjątkowa atmosfera – tak odpowiedziało 65% badanych. Dla wielu to także okazja do spędzenia czasu z rodziną i znajomymi (39%) oraz do spróbowania świątecznych potraw (34%).
Polacy cenią sobie również możliwość zakupu oryginalnych produktów (30%) oraz poznawania nowych miejsc (26%). Na liście powodów znalazły się także grzane wino (24%), atrakcje dla dzieci (13%) i wydarzenia towarzyszące (12%). Co dziesiąty badany przyznaje, że chodzi na jarmarki, bo tego chcą jego bliscy, a 7% – z przyzwyczajenia.

Wśród osób, które nie planują wizyty na jarmarku, głównym powodem są ceny – tak odpowiedziało niemal połowa ankietowanych (49%). Na drugim miejscu znalazły się tłumy i hałas (38%), które skutecznie zniechęcają do udziału w jarmarcznym zgiełku.
23% respondentów narzeka na brak ciekawych jarmarków w swojej okolicy, a co piąty uważa, że jarmarki stały się zbyt komercyjne. Dla niektórych to po prostu nieatrakcyjna forma spędzania czasu – 19% deklaruje, że w ogóle ich to nie interesuje, a 9% woli spędzać okres świąteczny w bardziej tradycyjny sposób. Tyle samo jest zdania, że jarmarki mają słabą ofertę, a kolejne 9% kojarzy jarmarki z zimnem.

- Jeśli wybieramy się na jarmark świąteczny poza granicami Polski, warto nie tylko mieć polisę turystyczną, ale także zadbać o odpowiednie rozszerzenie ubezpieczenia, jak na przykład klauzula alkoholowa. Wykupienie ochrony finansowej za równowartość kilku złotych dziennie pozwoli nam skupić się na przyjemnościach, a w razie nieszczęśliwego wypadku nie martwić się o wydatki, które pokryje ubezpieczyciel. W trakcie podróży własnym samochodem do Berlina czy Pragi albo innego miasta blisko granicy warto mieć także krótkoterminowe assistance. To dodatkowy komfort i gwarancja udanej wyprawy na jarmark świąteczny do któregoś z naszych sąsiadów – komentuje Patrycja Pałka, ekspertka ds. ubezpieczeń Rankomat.pl.
Źródło: rankomat.pl
Metodologia
Badanie metodą CAWI na zlecenie Rankomat.pl przeprowadzone w październiku 2025 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie 821 osób w wieku 18 – 65 lat.
Świąteczne jarmarki to nieodłączny element grudniowego klimatu.