Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Czy warto nad Wartą? »
Bony, Horacji, Jerzego , 24 kwietnia 2024

Miasto przyjazne mieszkańcom czy samochodom?

2021-06-29, Czy warto nad Wartą?

Podwyżka opłaty parkingowej od kilku dni podgrzewa emocje w mieście. To złożony temat, do którego należy podejść odpowiedzialnie.

medium_news_header_30767.jpg

Rozkopany Gorzów nie ułatwia przemieszczania się. Rozsądniej byłoby zaczekać z podwyżkami do czasu udrożnienia głównych arterii komunikacyjnych, a także korekty siatki komunikacji miejskiej. Z drugiej zaś strony mam świadomość, że poturbowany pandemią budżet potrzebuje korekty wpływów. Zakładam zatem, że kierowano się wyborem ,,mniejszego zła". Nie tylko w Gorzowie samochodów z roku na rok przybywa. Miasto jest zastawione samochodami, co widać na każdym kroku. Walka o wolne miejsce parkingowe to codzienność. W centrum oraz na osiedlach. Być może dobrym rozwiązaniem byłaby gęsta sieć parkingów wielopoziomowych. Niestety, ze względu na wysokie koszty nie liczmy, że wyrosną jak grzyby po deszczu.

Najgorsza sytuacja jest w centrum, które powinno być strefą przyjazną mieszkańcom. Tu powinniśmy odpoczywać, nie zaś potykać się o samochody. Jednak wprowadzając ograniczenia musimy kierowcom zaoferować coś w zamian. Przede wszystkim sprawną komunikację miejską. Nie od dziś wiadomo, że wpływy z biletów w niewielkim stopniu pokrywają koszty funkcjonowania transportu publicznego. Warto policzyć, czy możemy zaoferować gorzowianom komunikację bezpłatną, a przynajmniej za symboliczną odpłatnością. To byłby silny bodziec skłaniający do zmiany preferencji co do przemieszczania się. Oczywiście pod warunkiem, że autobus nie będzie kursował co pół godziny a do najbliższego przystanku ,,trzy pacierze" drogi.

Bilet komunikacji miejskiej należy powiązać z kartą mieszkańca. Podobnie jak bilety parkingowe. Osoby, które płacą podatki w Gorzowie powinny korzystać z dodatkowych ulg. Warto pomyśleć także o parkingach wielopoziomowych w centrum, przynajmniej dla mieszkańców, jeśli chcemy odzyskać przestrzeń zastawioną przez samochody. Cywilizacyjnie stoimy przed koniecznością ograniczenia liczby klasycznych pojazdów na rzecz ekologicznego transportu. Planeta umiera także od spalin, a skutki ocieplenia klimatu odczuwamy już wszyscy. Musimy zmierzyć się z tym wyzwaniem dla dobra przyszłych pokoleń. Także za cenę niezbyt popularnych decyzji.

Robert Trębowicz

Ekonomista, publicysta. Twórca Forum Interesów Komunikacyjnych Gorzowa

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x