Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa Wlkp., publicystyka, sport, żużel, felietony, blogi

Jesteś tutaj » Home » Z regionu »
Aureli, Kamila, Kleofasa , 25 września 2022

Lubuska młodzież będzie szlifować kompetencje przyszłości

2022-09-15, Z regionu

Samodzielne uczenie się, izolacja od ludzi i brak odpowiednich warunków do nauki w domu — według badania takie są trzy najczęściej zgłaszane przez młodzież trudności w ciągu 2 lat pandemii.

medium_news_header_34717.jpg
Fot. Materiały prasowe

Jednak najważniejszym zadaniem w nowym roku szkolnym jest zadbanie o odbudowę relacji międzyludzkich — widać to w badaniach i wskazują na to organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii, którzy od 19 do 30 września będą rozmawiać z uczniami w ponad 900 szkołach w ponad 150 miastach w całej Polsce w tym w województwie lubuskim w takich miastach jak Gorzów Wielkopolski, Skwierzyna, Zielona Góra i Nowa Sól. Wszystko po to, aby zachęcać nastolatków do działania i aktywnego rozwiązywania problemów, które widzą w swoim otoczeniu.

Badanie z kwietnia 2022 r. wśród psychologów i pedagogów szkolnych wskazuje, że w czasie edukacji w trybie zdalnym uczniom oprócz trzech wyżej wymienionych problemów najbardziej brakowało bezpośredniego kontaktu z koleżankami i kolegami z klasy czy szkoły – tak uważa 88% ankietowanych (źródło: Małe Charaktery, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu). Powrót do szkoły może okazać się nie tylko wyczekiwany, ale i trudny pod kątem odświeżania starych znajomości czy poznawania nowych ludzi.

Wie to z pewnością Agnieszka Dankowska z IV Liceum Ogólnokształcącego im. kpt. pil. Eugeniusza Horbaczewskiego w Zielonej Górze, która od 21 lat uczy języka angielskiego. – W szkole zawsze będą uczniowie, którzy mają trudności z nawiązywaniem relacji. Myślę, że pandemia i czas nauki zdalnej jeszcze bardziej pogłębiły to zjawisko. Ciężko powiedzieć, czy skutki pandemii nadal będą odczuwalne, czy wszystko wróciło już do normy. Natomiast wiem, że zawsze warto podejmować wszelkie działania służące integracji tj. praca w grupie, praca metodą projektu czy zachęcanie uczniów do podejmowania inicjatyw na rzecz swojego otoczenia. W mojej pracy kieruję się ideą „nie ma edukacji bez relacji”. Relacja to pierwszy czynnik, który pozwala uczniowi czuć się dobrze, bezpiecznie i zaufać. Dopiero takie podłoże daje pełną możliwość nauki i rozwoju. Dlatego za cel na pewno stawiamy sobie kształtowanie relacji – mówi Agnieszka Dankowska, której szkoła w zeszłym roku zrealizowała 3 projekty społeczne, co dało miejsce w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii.

Łącznie w zeszłej edycji w województwie lubuskim zostało zrealizowanych 8 projektów młodzieży. Między innymi nagrodzony Brązowym Wilkiem projekt “Eko Senior” dwóch licealistek z Liceum im. Kotarbińskiego w Gorzowie Wielkopolskim. Projekt polegał na przeprowadzeniu warsztatów dla osób starszych o tym, jak dać drugie życie przedmiotom w myśl idei zero waste. Jak twierdzą przedstawiciele Fundacji Zwolnieni z Teorii, zainteresowanie działaniem społecznym w lubuskim rośnie. — To dla nas ważne, aby z roku na rok coraz więcej młodych ludzi było zainteresowanych działaniem społecznym, ponieważ z doświadczenia wiemy, że zespołowe działanie na rzecz dobra wspólnego wpływa pozytywnie nie tylko na dobrostan psychiczny uczniów, ale też budowanie relacji międzyludzkich. Te znajomości trwają latami — Mariusz Szerszeniewski z Fundacji Zwolnieni z Teorii i dodaje, że istotną rolę w tym działaniu mają nauczyciele. 

Najczęściej czynnikiem motywującym do działania w olimpiadzie projektów społecznych jest nauczyciel czy nauczycielka, która wspierając swoich uczniów, pomaga ich na każdym kroku. Jak podają organizatorzy, już 20% liceów i techników w całej Polsce angażuje swoich uczniów w olimpiadę społeczną Zwolnieni z Teorii. By zachęcić dziesiątki tysięcy młodych ludzi do zrobienia własnego projektu społecznego z rówieśnikami 60 ambasadorów Zwolnionych z Teorii we wrześniu każdego roku jedzie w dwutygodniową trasę po całej Polsce. W tym roku ruszają 19 września, a w województwie lubuskim odwiedzą 5 miast: Gorzów Wielkopolski, Skwierzynę, Zieloną Górę, Wschowę i Nową Sól.

Zwolnieni z Teorii to największa olimpiada projektów społecznych w Polsce, w której udział każdego roku biorą tysiące uczniów. Jej uczestnicy dobierają się w kilkuosobowe zespoły, określają problem społeczny, na który chcą odpowiedzieć i planują własny projekt społeczny, którego realizacja ma pozytywnie wpływać na odbiorców. Następnie przy wsparciu mentora lub mentorki oraz specjalnej platformy, na której otrzymują wskazówki, jak krok po kroku przejść przez realizację projektu, wprowadzają go w życie. Każdy uczestnik, który ukończy swój projekt, odbiera międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami stworzony z Project Management Institute ATP. To prestiżowa instytucja zrzeszająca 500 tys. kierowników projektów z całego świata, uznawana przez pracodawców, co pozwala na dalszych etapach życia zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie.

Do tej pory udział w olimpiadzie wzięło  70 000 młodych ludzi. W sumie zrealizowali ponad 4500 projektów społecznych, które pozytywnie wpłynęły na ich najbliższe otoczenie, osiedle, miasto czy na środowisko lub zwierzęta.  W sumie dobry wpływ tych projektów odczuło już ponad 30 milionów Polaków. Aby wziąć udział w olimpiadzie, wystarczy zebrać co najmniej 2-osobowy zespół i zalogować się na platformie www.zwolnienizteorii.pl. Pod koniec roku szkolnego najlepsze ukończone projekty będą mogły powalczyć podczas Wielkiego Finału m.in. o nagrodę Złotego Wilka. Szkoły, które zainspirują młodych do wzięcia udziału w olimpiadzie, zostaną docenione w Rankingu Szkół Zwolnionych z Teorii. Nagrody dla najlepszych zespołów i szkół wręczane są przez najwyższe władze państwowe oraz przedstawicieli największych firm w Polsce. Aby dowiedzieć się więcej o olimpiadzie, warto wziąć udział w specjalnych spotkaniach w szkołach w województwie.

Anna Kiedrzyńska-Tui

Planowany harmonogram spotkań w ramach trasy ogólnopolskiej Zwolnionych z Teorii w woj. lubuskim:

28.09 środa: Gorzów Wielkopolski, Skwierzyna

29.09 czwartek: Zielona Góra, Nowa Sól

30.09 piątek: Wschowa, Leszno

***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x