2025-05-19, Z regionu
W Fabryce Pojazdów Szynowych w Poznaniu podpisano decyzję o dofinansowaniu elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa lubuskiego.
Inwestycja będzie dotowana kwotą ponad 127 mln złotych z programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027. Realizacja ma nastąpić do końca 2029 roku.
Wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski wyjaśniał, że jest to jeden z największych kontraktów, w którym ma okazję uczestniczyć województwo lubuskie. Po regionie jeżdżą już dwa modele pociągów spalinowo-elektrycznych dostarczonych przez FPS Cegielski. W ciągu 4 lat fabryka przekaże województwu łącznie 6 kolejnych pojazdów, tym razem elektrycznych zespołów trakcyjnych.
To spotkanie w zaszczytnym gronie. Podpisaliśmy dzisiaj dokumenty związane z dofinansowaniem do pojazdów szynobusowych właśnie tutaj, w firmie FPS Cegielski. Sześć sztuk trafi do województwa lubuskiego do końca 2029 roku. Dla nas to jest jeden z większych kontraktów, także dla firmy jest to doskonała współpraca z ważnym województwem na zachodzie Polski – powiedział wicemarszałek.
Pan marszałek i województwo lubuskie zapisali się już w historii Fabryki Pojazdów Szynowych Cegielski. Dziękujemy za zaufanie. To wielka chwila. Z pozycji prototypu, prac koncepcyjnych, przechodzimy do seryjnej produkcji pojazdów, które będziemy chcieli oferować innym kontrahentom, w tym również zaprzyjaźnionej spółce w grupie POLREGIO – mówił prezes zarządu FPS Cegielski Grzegorz Kucia.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Robert Kropiwnicki podkreślał, że produkty FPS Cegielski są wykonane z blisko 90% z polskich komponentów. Podobnie jak prezes zakładu, podziękował regionowi lubuskiemu za zaufanie do dostawcy.
– Bardzo się cieszę, że mogę być w tym miejscu. To ponad 100 lat tradycji polskiego przemysłu szynowego. „Cegielski" rozwija swoją gamę produktów. To naprawdę bardzo ważne, żeby powstawały coraz nowocześniejsze elektryczne zespoły trakcyjne i żeby woziły pasażerów. Dzięki zamówieniu województwa lubuskiego możemy tu być i uczestniczyć w podpisaniu tego ważnego kontraktu. To naprawdę piękna i dobra współpraca sąsiedzka. Mam nadzieję, że nie tylko na tym polu, ale też w innych obszarach. Cieszę się również z tego, że jest to w dużej mierze produkt polski, że łańcuch dostaw jest bardzo mocno związany z regionalną produkcją, ale generalnie z Polską. To buduje naszą gospodarkę – mówił Robert Kropiwnicki.
– Elektryczne zespoły trakcyjne to rzecz bardzo popularna, znana, służąca głównie przewozom lokalnym – dodał prezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu Wojciech Balczun i podkreślił, że Fabryka Pojazdów Szynowych Cegielski w Poznaniu będzie uczestniczyć również w realizacji jednego z największych w historii kontraktów taborowych dla Intercity. W jego ramach w fabryce ma powstać 450 wagonów pasażerskich.
Poseł na Sejm RP Waldemar Sługocki dodał, że dostawa nowych pojazdów do eksploatacji to jeden z kroków do poprawy jakości kolejowego transportu pasażerskiego. Drugim jest powołanie własnej, samorządowej spółki, do czego dąży województwo. – Lubuskie intensywnie zmienia się na naszych oczach. Podpisaliśmy kolejną umowę na zakup kolejnych pociągów, które będą świadczyć usługi transportowe Lubuszanom. Bierzemy sprawy w swoje ręce. Wiemy, że był czas, kiedy Lubuszanie byli zawiedzeni z jakości usług świadczonych przez POLREGIO. Dlatego też z jednej strony te usługi zdecydowanie zmieniły się na lepsze, ale z drugiej chcemy założyć własną spółkę po to, żeby ten poziom świadczonych usług był zdecydowanie wyższy, a pociągi przede wszystkim jeździły punktualnie. Dlatego też zakupujemy ze środków europejskich – bo to warto podkreślić – kolejne sześć składów pociągów, które będą bardzo dobrze służyć Lubuszanom, na czas dowozić ich do pracy, lekarza, szkoły i na studia.
W wydarzeniu uczestniczyli także posłanka Katarzyna Kierzek-Koperska, poseł Marcin Bosacki, senator RP Waldy Dzikowski, zastępca prezydenta miasta Poznania Mariusz Wiśniewski, przewodnicząca Komisji Gospodarki i radna Sejmiku Województwa Wielkopolskiego Marta Dzikowska oraz prof. Eryk Kosiński, kierownik Publicznego Prawa Gospodarczego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Województwo Lubuskie, jako organizator publicznego transportu zbiorowego, realizuje projekt pn. „Zakup taboru kolejowego dla przewozów regionalnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027".
Wartość projektu: 245.754.000,00 zł
Dofinansowanie UE: 127.408.381,50 zł (51,85%)
Wniosek o dofinansowanie złożono w dniu 24.02.2025 r. w ramach naboru FELB.04.02-IZ.00-001/25.
Celem realizacji projektu jest poprawa konkurencyjności kolejowych przewozów pasażerskich poprzez zakup nowoczesnego, niezawodnego, szybkiego i dostępnego dla każdego taboru kolejowego, do realizacji przewozów na liniach szczególnie uczęszczanych.
Projekt obejmuje zakup 6 sztuk pasażerskich pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym do realizacji przewozów kolejowych w ramach publicznego transportu zbiorowego, których organizatorem jest Województwo Lubuskie. Zakupiony tabor kolejowy przyczyni się do rozwoju oferty przewozowej poprzez zastąpienie posiadanych obecnie przez operatora przestarzałych jednostek taborowych serii EN57.
Województwo Lubuskie przeprowadziło przetarg nieograniczony na dostawę pojazdów w postępowaniu pn. „Zakup sześciu sztuk fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych". Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. Harmonogram dostaw zakłada przekazanie 4 pojazdów w terminie do 30.11.2028 r. oraz 2 pojazdów - do 30.11.2029 r.
(umwl)
W Fabryce Pojazdów Szynowych w Poznaniu podpisano decyzję o dofinansowaniu elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa lubuskiego.