Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Z regionu »
Ambrożego, Florentyny, Gawła , 16 października 2025

Sytuacja na kolei omawiana w Arenie Gorzów

2025-10-16, Z regionu

Problemy na kolei w regionie lubuskim są znane nie od dziś. 

medium_news_header_44961.jpg
Fot.Lubuskie.pl

O sytuacji związanej z kolejowym transportem publicznym w województwie lubuskim dyskutowano podczas ostatniej sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego, o którym pisaliśmy już w naszym portalu.

Wystąpienie marszałka województwa lubuskiego Sebastiana Ciemnoczołowskiego dotyczyło, m.in. remontu linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód.

– Były małe opóźnienia, ponieważ dłużej trwał przetarg na wyłonienie biura projektowego. We wrześniu w Gorzowie Wielkopolskim została jednak podpisana umowa w obecności ministra Piotra Malepszaka. W stosunku do pierwotnego projektu mamy podwyższone parametry prędkości do 160 kilometrów na godzinę i co najważniejsze – elektryfikację linii do Poznania – mówił marszałek.

- Dzięki temu Gorzów po realizacji inwestycji przewidzianej na 2029 rok uzyska bezpośrednie połączenie z Poznaniem, o co zabiegało wiele środowisk nie tylko na północy województwa – dodał.

Podziękował jednocześnie za zaangażowanie w tę sprawę samorządom lokalnym – włodarzom miast i gmin położonych wzdłuż linii kolejowej.

Istotną inwestycją, także realizowaną w ramach programu Kolej Plus, jest rewitalizacja linii kolejowej nr 275 na odcinku Bieniów-Lubsko.

Magistrala zachodnia – historyczne połączenie między stolicami Lubuskiego 

Kolejnym krokiem w stronę poprawy sytuacji transportowej regionu było podpisanie listu intencyjnego, który rozpoczyna prace związane z utworzeniem magistrali zachodniej.

– Pod tym hasłem kryje się bezpośrednie połączenie kolejowe Zielonej Góry z Gorzowem Wielkopolskim. Można powiedzieć, że to kolejowy odpowiednik trasy S3. Zobowiązaliśmy się, że samorząd województwa w połowie sfinansuje powstanie dokumentacji. Jest kilka odcinków, które będą musiały zostać wybudowane od nowa, część będzie rewitalizowana. Inwestycja będzie tak samo historycznym procesem, jak budowa trasy S3 – stwierdził S. Ciemnoczołowski.

Więcej pociągów w rozkładzie, mniej odwołań

Marszałek zwracał również uwagę na rosnącą liczbę połączeń kolejowych w Lubuskiem.

– Na samym odcinku Gorzów Wielkopolski-Kostrzyn nad Odrą kursują obecnie 34 pociągi, a w kolejnym rozkładzie jazdy ta liczba wzrośnie do 36. W całej historii obsługi linii kolejowej nr 203 nie kursowało tyle pociągów pasażerskich, co obecnie – podkreślał.

Problemem województwa lubuskiego pozostają odwołania pociągów.

– Pamiętamy sytuację w poprzednim roku – 5800 odwołań w całym województwie. W maju nastąpiła poprawa, niestety potem nadeszły wakacje i sytuacja wróciła do tego, czego sobie nie życzyliśmy. Od września sytuacja się poprawiła. Odwołania się zdarzają, ale mają raczej charakter incydentalny, co potwierdzają statystyki. Z danych za drugi kwartał wynika, że spółka POLREGIO odwołała w naszym regionie 2,21% pociągów z zapewnieniem komunikacji zastępczej i 0,22% bez zapewnienia takiego przewozu. Dla linii Gorzów – Kostrzyn – Krzyż wskaźniki te kształtują się kolejno na poziomie 1,43% i 0,46% – mówił Sebastian Ciemnoczołowski.

Marszałek podziękował parlamentarzystom – posłance Krystynie Sibińskiej i posłowi Waldemarowi Sługockiemu – za zaangażowanie w sprawy lubuskiego transportu.

POLREGIO wskazuje źródło problemów

Obecny na sesji Bogusław Molecki, pełniący obowiązki dyrektora lubuskiego zakładu POLREGIO, wyjaśniał, z czego wynikają problemy z transportem, m.in. komunikacją zastępczą.

– Autobus zastępczy przyjeżdża godzinę później niż pociąg, ponieważ jadąc drogą, nie da się osiągnąć takiego czasu jazdy, jak podczas poruszania się linią kolejową. Większość pojazdów dostarcza województwo, tym niemniej zarówno pojazdy elektryczne, jak i spalinowe, są własnością POLREGIO. Są też pojazdy prototypowe budowane po to, żeby sprawdzić tego typu rozwiązania, nabrać doświadczeń. W związku z tym mogą one mieć większą usterkowość i stanowić problem przy eksploatacji – mówił B. Molecki.

– Odnosząc się do szczegółów tego, co działo się w ostatnim czasie i z czym mieliśmy do czynienia: wdrożyliśmy w spółce od początku roku szereg rozwiązań, które miały na celu zlikwidowanie problemu awaryjności pojazdów. Były to przede wszystkim te środki, które najszybciej dało się wdrożyć. W dłuższym okresie mieliśmy do czynienia z sytuacją, kiedy zaczęły wychodzić usterki, które są wynikiem nie do końca właściwego przeprowadzenia największych napraw – dodał przedstawiciel POLREGIO.

(ip)

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x