Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Z regionu »
Longiny, Toli, Zygmunta , 2 maja 2024

Czas na Kolejową Magistralę Zachodnią

2024-02-28, Z regionu

We wtorek, 27 lutego, z inicjatywy prezydentów Gorzowa Jacka Wójcickiego i Iwony Olek, w sprawie planów budowy kolejowej Magistrali Zachodniej na odcinku Gorzów - Skwierzyna - Międzyrzecz – Świebodzin - Sulechów - Zielona Góra, odbyło się spotkanie lubuskich samorządowców oraz lubuskiego wojewody.

medium_news_header_39451.jpg
Fot. Łukasz Kulczyński/UM

Ciężar organizacyjny spotkania wzięli na siebie samorządowcy ze  Świebodzina na czele z burmistrzem Tomaszem Sielickim.

Kolejowa Magistrala Zachodnia jest szczególnie ważną, kolejową inwestycją infrastrukturalną, która ma stanowić „kręgosłup” komunikacyjny województwa lubuskiego, w podobny sposób jak to miejsce w przypadku drogi ekspresowej S3.

W Świebodziński Domu Kultury przedstawiono i omówiono propozycję przebiegu trasy oraz jej układ funkcjonalny, razem z parametrami technicznymi. Analiza objęła północny odcinek przyszłej Magistrali, w którego skład wchodzą istniejące odcinki linii kolejowych (L203, L367, L375, L358, L003, L436, L273) oraz dwa nowe odcinki: Sulechów – Świebodzin o długości ok. 17km oraz Świebodzin – Gościkowo o długości ok. 14 km.

- Rozmawialiśmy z samorządowcami i z wojewodą, na temat połączeń tak zwanej magistrali zachodniej czyli połączenia kolejowego z Gorzowa przez Międzyrzecz, Świebodzin, Sulechów do Zielonej Góry. Połączenie które skomunikuje ponad 600 tys. mieszkańców, pozwoli na poruszanie się między stolicami województwa w 70 minut. Reakcje na ten plan komunikacyjny, zarówno ze strony samorządów, jak i wojewody są bardzo pozytywne. Jestem przekonany, że w najbliższym czasie uruchomimy procedurę, która potrwa kilka lat, ale pozwoli na powstanie szybkiego połączenia kolejowego dwóch stolic województwa oraz innych miejscowości leżących na tej trasie – powiedział Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa.

Wojewoda lubuski Marek Cebula wskazywał na znaczenie magistrali, zarówno dla rozwoju gospodarczego, jak i powstrzymania niekorzystnych trendów demograficznych.

- Magistrala zachodnia czyli połączenie naszych dwóch stolic, to bardzo istotny element lepszej komunikacji. Ale nie mniej ważne jest połączenie kolejowe z zewnętrznymi aglomeracjami, z Poznaniem, Wrocławiem, Szczecinem i Berlinem. Dzięki temu będziemy się lepiej rozwijać, ale też zatrzymywać u nas młodych mieszkańców województwa lubuskiego. Dzięki komunikacji będą mogli podejmować pracę na zewnątrz, ale będą mogli szybko wrócić – mówił wojewoda.

Czas spotkania wziął się z potrzeby skierowania do nowego ministra Infrastruktury i prezesa PKP PLK, wspólnego stanowiska samorządów dotyczącego budowy kolejowej Magistrali Zachodniej, oraz ze zmian organizacyjnych w instytucjach odpowiedzianych za rozwój infrastruktury kolejowej w naszym kraju. Stanowisko samorządów w sprawie budowy kolejowej Magistral Zachodniej jest jednoznaczne i było ono już przekazywane do PKP PLK było w latach 2021 i 2022 do PKP PLK, między innymi do dokumentu pn. "PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - zamierzenia inwestycyjne na lata 2021 -2030 z perspektywą do 2040 roku."

- W związku z ostatnimi doniesieniami, iż Krajowy Program Odbudowy będzie musiał być zmieniony, a tym samym zmienione zostaną założenia programu kolejowego, który także zostanie rozszerzony o nowe zadania, jest odpowiedni, aby samorządy wspólnie pokazały potrzebę uruchomiania tak ważnego dla województwa lubuskiego projektu kolejowego pod nazwą Kolejowa Magistrala Zachodnia – mówiła Iwona Olek, wiceprezydent Gorzowa.

Inwestycja znacznie skróci czas przejazdu pomiędzy obiema stolicami regionu a pociągi PKP Intercity będą mogły kursować przez Sulechów, Świebodzin i Międzyrzecz.  To otwiera zupełnie nowe możliwości dla każdego ze wspomnianych ośrodków. Magistrala Zachodnia to także łatwiejszy i całoroczny dojazd do Łagowa czy Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, które staną się dostępne w ruchu regionalnym.

W spotkaniu w Świebodzinie wzięli  udział samorządowcy i urzędnicy ze Świebodzina, Skwierzyny, Międzyrzecza i powiatu międzyrzeckiego, Przytocznej, Deszczna, Bledzewa, Łagowa, Pszczewa, Sulęcina, Lubrzy, Czerwieńska, Sulechowa, Zielonej Góry, Gorzowa, powiatu gorzowskiego. Uczestniczyli w nim również przedstawiciele lubuskiego urzędu wojewódzkiego, urzędu marszałkowskiego oraz Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta.

Mówi Wiesław Ciepiela, rzecznik UM w Gorzowie

Fot. Łukasz Kulczyński

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x