2023-06-05, Tym żyje Gorzów
Zamiast suchych liczb, wyników i punktów analizuje, czy szkoła pomaga uczniom się rozwijać. IV LO w całkiem innym rankingu.
Zestawienie platformy https://zwolnienizteorii.pl/ wyróżnia szkoły ponadpodstawowe, które wspierają uczniów w rozwoju kompetencji przyszłości i działaniu społecznym. Ranking 2023 powstał w oparciu o wyniki uczniów w praktycznej Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Zespoły uczniów, którzy prowadzili różne projekty społeczne w jej ramach, w poszukiwaniu rozwiązań rzeczywistych problemów społecznych musiały wyjść poza szkolne mury i realizować pomysły w praktyce.
Jak czytamy na stronie twórcy rankingu, aż 87 proc. uczniów uważa, że dzięki realizacji programów rozwinęło umiejętność pracy w grupie, tyle samo twierdzi, że rozwinęło sztukę komunikacji, aż 90 proc. – umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce.
W rankingu znalazło się 411 szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Zwycięzcą zostało III LO z Siemianowic Śląskich, tuż za nim znalazło się I Prywatne LO ze Szczecina oraz XL LO z Warszawy. Na 172. miejscu rankingu uplasowała się jedyna szkoła gorzowska – IV Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kotarbińskiego. Są tu ponadto cztery licea z województwa lubuskiego, wszystkie z Zielonej Góry.
Nauczycielami, którzy wspierali uczniów w IV LO, podanymi w zestawieniu, byli: nauczycielki historii i wiedzy o społeczeństwie – Małgorzata Janus-Greszczuk i Anna Górska, pedagog Dorota Anders oraz psycholog Katarzyna Buchla.
Jak przyznaje Hanna Mickiewicz-Kędziora, dyrektor IV LO, udział w projekcie i znalezienie się w rankingu ma dla szkoły duże znaczenie. – To bardzo fajna olimpiada, która sprawdza samodzielność uczniów, ich kompetencje i kreatywność – mówi.
Dwa zespoły uczniów z ,,Ronda” zajęły się pomocą zwierzętom w ramach projektów ,,Ciepło dla psiaka 2” dla schroniska Azorki oraz ,,Save 4 legs” dla Fundacji Obrony Praw Zwierząt Anaconda.
Jak podaje portal, w roku szkolnym 2022/2023 swój autorski program społeczny w praktycznej ogólnopolskiej Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii podjęło ponad 16 tys. uczniów. Aż 6,2 tys. uczestników zostało finalistami i zrealizowało łącznie 1243 projekty. Były to kampanie społeczne, wydarzenia publiczne, zbiórki charytatywne i projekty technologiczne.
Ranking, który można znaleźć na stronie zwolnienizteorii.pl jest kolejną inicjatywą wychodzącą naprzeciw edukacji szkolnej, która uzupełnia go o działania praktyczne. ,,Działamy w oparciu o nowoczesną metodykę nauczania, w ramach której robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się kompetencje proinnowacyjne, potrzebne w pracy i prawdziwym życiu takie jak: empatia i poczucie sprawstwa, kreatywność, praca zespołowa, komunikacja czy rozwiązywanie problemów. My dostarczamy narzędzia, młodzi działają!”
Podobnie jak inne tego typu inicjatywy, także ta ma na celu zmianę oblicza polskiego systemu edukacji, idąc w kierunku innowacyjności i nabywania kompetencji przydatnych w realnym funkcjonowaniu w życiu i na rynku pracy.
Maja Szanter
Lubuskie służby informują, że w związku z prognozowanymi silnymi opadami deszczu na południu Polski, także w naszym regionie może dojść do lokalnych podtopień i powodzi.