2023-06-12, Tym żyje Gorzów
Za niemal 27 mln złotych Budimex S.A. zaprojektuje i wybuduje I etap obwodnicy.
Nowe rozwiązania komunikacyjne, efektywne i bezpieczne skomunikowanie ze sobą dwóch największych osiedli Górczyn i Piaski, możliwość odciążenia trasy średnicowej oraz szybsze połączenie kierunku Gdańsk-Gdynia z węzłem S3, a także terenami inwestycyjnymi – to zyska Gorzów dzięki budowie Północnej Obwodnicy. 12 czerwca spółka Gorzowskie Inwestycje Miejskie podpisała umowę na realizację zadania z firmą Budimex S.A.
- Nie byłoby tej inwestycji, gdyby nie apolityczna zgoda w Radzie Miasta. Jeden wspólny głos nas wszystkich daje ogromne możliwości i szansę dla rozwoju Gorzowa. Przed nami bardzo duże wyzwanie, dotyczy ono zarówno pracowników Urzędu Miasta, jak i spółki Gorzowskie Inwestycje Miejskie. Mam nadzieję, że inwestycja będzie realizowana sprawnie i spotka się również z uznaniem mieszkańców - mówił podczas uroczystego podpisania umowy z wykonawcą prezydent Jacek Wójcicki.
- Budowa Północnej Obwodnicy Gorzowa w przyszłości zmieni miasto. To będą dobre zmiany, które dadzą nowe rozwiązania komunikacyjne. Te z kolei przełożą się na poprawię jakości życia, rozwój technologii oraz powstanie kolejnych miejsc pracy. Podpisanie umowy na budowę Północnej Obwodnicy Gorzowa jest wydarzeniem szczególnym i ważnym. Cieszę się, że Gorzów starał się, by ten proces inwestycyjny mógł ruszyć – dodała Elżbieta Rafalska, poseł Parlamentu Europejskiego.
Pierwszy etap prac będzie polegał na budowie niemal półkilometrowego odcinka drogi, od Ronda Barlineckiego/ul. Kard. Wyszyńskiego do skrzyżowania z ul. Kazimierza Wielkiego. – Nowy odcinek drogi o dwóch jezdniach, z których każda będzie dwupasmowa, zostanie włączony w istniejące rondo przy ul. S. Wyszyńskiego i dalej poprowadzony w kierunku zachodnim do skrzyżowani z ul. K. Wielkiego, gdzie zaplanowano budowę nowego ronda – wyliczał Dariusz Mleczak, prezes spółki Gorzowskie Inwestycje Miejskie.
W ramach I etapu zaplanowano m.in.:
– rozbudowę/przebudowę skrzyżowania ul. S. Wyszyńskiego, Górczyńska (zadanie związane z włączeniem nowego odcinka– skrzyżowanie typu rondo),
– budowę skrzyżowania nowego odcinka drogi z ul. K. Wielkiego i Owocowej – skrzyżowanie typu rondo,
– budowę przepustu z blach falistych na przecięciu drogi i cieku wodnego rz. Kłodawka na długości ok. 77,5 m,
– rozbudowę/przebudowę odcinka ul. K. Wielkiego i układu skrzyżowania ul. K. Wielkiego i ul. Z. Kuratowskiej – skrzyżowanie zwykłe wyniesione,
– przebudowę ul. Owocowej na połączeniu z wlotem ronda przy ul. K. Wielkiego;
– budowę zatok autobusowych wraz z wiatami przystankowymi i peronami autobusowymi,
– budowę zatok postojowych dla pojazdów osobowych,
– budowę zjazdów z dróg publicznych,
– budowę i przebudowę ścieżek rowerowych,
– budowę i przebudowę chodników,
– budowę skweru w rejonie skrzyżowania ul. K. Wielkiego i Z. Kuratowskiej,
– budowę systemu odwodnienia utwardzonych elementów pasa drogowego (jezdnie, zatoki)
– budowę zbiornika retencyjnego otwartego z przelewem i wylotem do rzeki Kłodawka,
– budowę oświetlenia drogowego,
Wykonawca na prace projektowe wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej ma 13 m-cy od przekazania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zatem rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w listopadzie 2024 roku.
Inwestycja będzie kosztowała niemal 27 mln złotych. Posiada wstępną promesę w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na kwotę 35 mln złotych, z czego promesa inwestycyjna po podpisaniu umowy z wykonawcą, opiewa obecnie na kwotę niemal 26 mln złotych.
GIM
Gorzowscy radni domagali się podczas środowej sesji Rady Miasta ujawnienia przez dyrektora zarządzającego Stali Gorzów kwoty, za jaką klub sprzedał nazwę stadionu.