Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Tym żyje Gorzów »
Sergiusza, Teofila, Zyty , 27 kwietnia 2025

Gorzów czy Gorzów Wielkopolski – rusza ankieta

2024-07-19, Tym żyje Gorzów

Przed nami ostatnie dwa tygodnie konsultacji społecznych ws. zmiany nazwy miasta na Gorzów.

medium_news_header_40881.jpg
Fot. UM w Gorzowie

To jednocześnie czas, kiedy mieszkańcy mogą wziąć udział w ankiecie i zająć swoje stanowisko w tej sprawie. Jak przedstawiają się szczegóły?

Ankieta została już uruchomiona i będzie można wziąć w niej udział do 2 sierpnia. Wystarczy wejść na stronę gorzow.wdialogu.pl/konsultacje i wybrać konsultacje ws. zmiany nazwy miasta. Kiedy otworzy się nam strona powitalna ankiety, musimy uzupełnić swoje dane osobowe: imię i nazwisko a następnie wybieramy metodę weryfikacji. Po wybraniu metody:

Następnie wpisujemy swój numer telefonu – ważne żeby mieć go przy sobie, ponieważ przyjdzie na niego bezpłatny sms z kodem. Zaznaczamy zgodę na przetwarzanie danych osobowych i wybieramy przycisk dalej. Pojawi się wtedy prośba o wskazanie opinii:

Po zaznaczeniu odpowiedzi należy nacisnąć „Gotowe” – to uruchomi wysyłkę sms – otrzymany kod należy wpisać w pola na ekranie i nacisnąć „wyślij”. Pojawi się wtedy informacja „Dziękujemy za wypełnienie ankiety”. Wyniki ankiety będą podane w raporcie z całego procesu konsultacji społecznych, który zostanie opublikowany na początku września.

Co ważne, w raporcie z konsultacji będą uwzględnione jedynie głosy oddane w tej właśnie ankiecie. Zwracamy na to uwagę mieszkańców, którzy mogli wziąć udział w innych ankietach i sondach, które nie są oficjalnymi narzędziami konsultacji społecznych w tej sprawie.

Osoby, które chciałyby otrzymać wsparcie w wypełnieniu ankiety zapraszamy do Biura Konsultacji Społecznych i Rewitalizacji w godzinach pracy urzędu tj: w poniedziałek, środę i czwartek w godz.  8:00 – 15:30, we wtorek od 8:00 do 16:30 a w piątek do 14:30. Zorganizujemy również Mobilne Punkty Wsparcia:

Przypominamy również, że na naszej stronie internetowej znajdują się materiały informacyjne związane z tymi konsultacjami. Zachęcamy do zapoznania się z nimi. Nadal można wypełnić  formularz zgłaszania uwag i opinii w tym tych dotyczących prognozy skutków finansowych ewentualnej zmiany. Formularze są dostępne w kancelarii Urzędu Miasta przy ul. Sikorskiego 4 oraz wraz materiałami informacyjnymi na stronie: um.gorzow.pl/zmiana-nazwy-miasta. Konsultacje społeczne zakończą się 2 sierpnia.

Sprawdź o co pytają mieszkańcy

Zakończyliśmy już etap spotkań z mieszkańcami. Łącznie we wszystkich trzech spotkaniach wzięło udział ponad 200 osób. Zaangażowanie gorzowian podczas spotkań i dyskusji świadczy o tym, że jest to temat ważny. Spotkania były okazją do zaprezentowania tematu z różnych perspektyw, ale i przede wszystkim do wymiany opinii między mieszkańcami. W rozmowach na forum publicznym wzięli udział zarówno zwolennicy zmiany nazwy jak i osoby, które chciałby pozostać przy nazwie dotychczasowej. Uczestnicy spotkań zadawali też pytania do władz miasta, które w ramach podsumowania tego etapu zebraliśmy w formie „Pytań i odpowiedzi”.

 

Pytania i odpowiedzi:

Po co konsultacje? Czy nie ma ważniejszych spraw?

Konsultacje społeczne ws. zmiany nazwy miasta to proces zainicjowany przez mieszkańców, którzy powołali Komitet Obywatelski i jesienią  2023 roku złożyli w tej sprawie wniosek. Natomiast w listopadzie ubiegłego roku Prezydent Miasta podjął decyzję o ich przeprowadzeniu, w wyniku czego prowadzimy obecnie dialog z mieszkańcami. Wniosek grupy mieszkańców o przeprowadzenie konsultacji społecznych jest dostępny na stronie: https://um.gorzow.pl/zmiana-nazwy-miasta.html

Zaangażowanie gorzowian podczas spotkań i dyskusji świadczy o tym, że jest to temat ważny. Należy pamiętać, że równolegle z trwającymi konsultacjami społecznymi toczy się życie miasta i jego mieszkańców. Oznacza to, że dialog w sprawie ewentualnej zmiany nazwy miasta z powodzeniem może toczyć się właśnie teraz, szczególnie że zainicjowali go sami gorzowianie i jednocześnie pozostawać bez wpływu na trwające prace inwestycyjne, remonty czy pozostałą działalność administracyjną miasta.

Kto o tym zdecyduje? Kto ostatecznie podejmie decyzję?

Procedura zmiany nazwy miasta jest opisana w ustawie o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. 2015 poz. 1083 Ustawa z dnia 29 sierpnia 2003 r.). Z tym jak ona przebiega można zapoznać się na zamieszczonej poniżej infografice. Nadawanie nazw miejscowościom jest kompetencją ministra właściwego ds. administracji. O ewentualną zmianę nazwy może zawnioskować do ministra Rada Miasta podejmując stosowną uchwałę. Zanim to nastąpi Urząd Miasta przeprowadza konsultacje społeczne z mieszkańcami a zebrane opinie przedstawi w raporcie z wynikami konsultacji. Oznacza to, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. W przypadku podjęcia przez radnych wniosku o zmianę oraz pozytywnej decyzji ministra zmiana będzie możliwa od 1 stycznia 2026 r.

Dlaczego nie zrobimy w tej sprawie referendum?

Referendum nie jest właściwym narzędziem w tym przypadku. Zgodnie z ustawą o referendum lokalnym* może zostać ono przeprowadzone w sprawie dotyczącej wspólnoty lokalnej, jeśli mieści się ona zakresie zadań i kompetencji organów danej jednostki. Natomiast nadawanie nazw miejscowościom jest kompetencją ministra właściwego ds. administracji.

Ponadto, zgodnie z ustawą o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych** do wniosku o zmianę nazwy miasta kierowanego do ministra właściwego ds. administracji należy dołączyć omówienie wyników konsultacji społecznych, dlatego muszą one zostać przeprowadzone.

Z przeprowadzenia konsultacji społecznych wynikają także dodatkowe korzyści. W referendum mogą wziąć udział jedynie osoby pełnoletnie. Natomiast w przypadku konsultacji wachlarz ten jest szerszy – może wziąć w nich udział każdy mieszkaniec Gorzowa Wielkopolskiego.

*Dz. U 2023 poz. 1317 t.j. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym

**Dz. U. 2015 poz. 1083 Ustawa z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych

Ile to będzie kosztować?

Urząd Miasta sporządził prognozę skutków finansowych ewentualnej zmiany nazwy miasta, w podziale na koszty obligatoryjne i fakultatywne, dotyczące mieszkańców, przedsiębiorców, urzędu miasta i podległych mu jednostek oraz innych instytucji publicznych.

Jeżeli masz uwagi do prognozy skutków finansowych możesz je przekazać za pomocą formularza. Prognoza oraz formularz zgłaszania uwag znajdziesz tutaj:  https://um.gorzow.pl/zmiana-nazwy-miasta.html

Ile razy będziemy na ten temat rozmawiać?

Temat zmiany nazwy miasta pojawia się w dyskusji publicznej już od kilkudziesięciu lat. Do tej pory miało miejsce kilka nieformalnych inicjatyw związanych z tym zagadnieniem. Natomiast obecnie trwające konsultacje społeczne są pierwszym, podejmowanym w ramach obowiązującej procedury, formalnym krokiem w tej sprawie. W konsultacjach społecznych mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy, niezależnie od tego czy chcą zmiany czy pozostawienia nazwy, do czego gorąco zachęcamy.

Jak mogę wziąć udział w konsultacjach?

Na obecnym etapie procedury w konsultacjach społecznych prowadzonych przez Urząd Miasta mogą wziąć udział mieszkańcy Gorzowa Wielkopolskiego poprzez wypełnienie ankiety internetowej lub/i wypełnienie formularza zbierania uwag i opinii. W formularzu tym można również wskazać nowe pozycje, które powinny uzupełnić prognozę skutków finansowych wraz z podstawą prawną obowiązku ich poniesienia.

Formularze dostępne są w kancelarii Urzędu Miasta przy ul. Sikorskiego 4 oraz na stronie: um.gorzow.pl/zmiana-nazwy-miasta.

Co zrobić po jego uzupełnieniu?

Wypełniony formularz uwag w terminie do 2 sierpnia 2024 r. należy:

Urząd Miasta Gorzowa Wielkopolskiego,

ul. Sikorskiego 4,

66-400 Gorzów Wielkopolski,

z adnotacją na kopercie: „zmiana nazwy miasta na Gorzów”.

Natomiast w ankiecie internetowej można wziąć udział od 19 lipca do 2 sierpnia.

Kiedy poznamy wyniki konsultacji społecznych?

Zgodnie z regulaminem prowadzenia konsultacji społecznych Urząd Miasta ma 30 dni na opublikowanie raportu z przeprowadzonych konsultacji. Oznacza to, że materiał, w którym podsumujemy zebrane opinie i stanowiska przedstawimy mieszkańcom na początku września podczas konferencji prasowej oraz poprzez publikację w biuletynie informacji publicznej.

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x