2024-09-08, Tym żyje Gorzów
Koniec z wykluczeniem kolejowym Gorzowa. Już jesienią zwiększy się ilość połączeń. Remontu doczeka się most na Warcie i kanale Ulgi, powstanie kładka dla pieszych. A i na tym nie koniec.
W Kostrzynie powstanie łącznica kolejowa, pozwalająca na połączenie Gorzowa ze Szczecinem, a co najważniejsze – Gorzów zostanie skomunikowani z Poznaniem przez zmodernizowaną linię, prowadzącą przez Międzychód, która zostanie zelektryfikowana.
To efekt spotkania władz miasta, samorządowców lubuskich gmin, marszałków województwa, wojewody, senatorów i posłów z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem. Można je uznać za moment, kiedy zwrotnice dla poprawy komunikacji kolejowej Gorzowa i regionu wreszcie zaczynają być przestawiane na lepsze tory. Wiceminister Malepszak przyjechał na zaproszenie poseł Krystyny Sibińskiej, by potwierdzić, że starania samorządowców i polityków lubuskich oraz wielkopolskich o modernizację kolei zostały usłyszane i przekładają się na konkretne działania.
W 2025 roku mieszkańcy będą jeździć nowymi pociągami PKP Intercity, w 2026 roku hybrydowe pociągi będą wozić pasażerów z Gorzowa do Trójmiasta, w 2029 roku powstanie kostrzyńska łącznica, umożliwiająca komunikację kolejową ze Szczecinem. Zabezpieczono też finanse na modernizację linii z Gorzowa do Poznania przez Skwierzynę i Międzychód, a linia ta zostanie zelektryfikowana. Podobnie jak 40-kilometrowa trasa do Kostrzyna. Wraz z modernizacją linii, remont przejdą dwa mosty kolejowe w Gorzowie oraz zbudowana zostanie kładka dla pieszych łącząca gorzowskie dzielnice. Marszałek Marcin Jabłoński dołożył do tego nowy szynobus, który przeszedł już homologacje i wkrótce wyruszy na trasę.
- Wspólnie z marszałkiem, wojewodą, panią poseł i samorządowcami rozmawialiśmy na kolejowe tematy, które dotyczą poprawy infrastruktury kolejowej w regionie, a nasze samorządy należące do programu Kolej Plus, i te z województwa lubuskiego, i te z Wielkopolski podpisały pismo, w którym deklarują zwiększenie własnego wkładu finansowego w realizację programu. Pismo to przekazaliśmy naszemu partnerowi Marszałkowi Województwa Lubuskiego. Dajemy w ten sposób zapewnienie naszego wsparcia – powiedział Jacek Wójcicki, prezydent Gorzowa.
- Podczas spotkania mówiliśmy o konkretnych projektach inwestycyjnych, o projektach zakupowych. I te projekty nadają rozwojowi kolejowemu zupełnie nowe perspektywy. Minister Malepszak przyjechał z gotowymi planami, z propozycjami, które pozwolą na to, że w Gorzowie i w naszym wojewódzwie będzie się podróżowało sprawniej i wygodniej – powiedziała poseł Krystyna Sibińska.
- Spotkanie i informacje, które pojawiły się na tym spotkaniu są bardzo wartościowe. Opis zamierzeń i działań, jakie zamierza podjąć Ministerstwo Infrastruktury jest wreszcie konkretny, nie są to tylko słowa, jak to było w latach poprzednich. Te działania wypełnią wreszcie lukę w modernizacji połączeń i całego funkcjonowania kolei – mówił Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego.
W spotkaniu z ministrem uczestniczyli włodarze samorządów, leżących wzdłuż modernizowanej linii z Gorzowa do Poznania. Zgodnie zadeklarowali oni swoje zaangażowanie i zwiększony wkład finansowy, niezbędny do realizacji projektu Kolej Plus.
- To co się dzisiaj wydarzyło to kolejny krok w marszu, który rozpoczął się w 2019 roku w Międzychodzie. Tam 19 samorządów województwa wielkopolskiego i lubuskiego podpisało list intencyjny, w którym rozpoczęliśmy oficjalne działania, mające doprowadzić do stworzenia nowej osi komunikacyjnej między Poznaniem, Gorzowem a Szczecinem. Jest to wielka chwila, że jesteśmy w grze, że to o czym mówimy jest rzeczywiste i nasze starania zakończą się sukcesem – powiedział Rafał Litke, starosta międzychodzki.
Wiesław Ciepiela
rzecznik prasowy Urzędu Miasta
Gorzowscy radni domagali się podczas środowej sesji Rady Miasta ujawnienia przez dyrektora zarządzającego Stali Gorzów kwoty, za jaką klub sprzedał nazwę stadionu.