2025-12-23, Tym żyje Gorzów
W ostatnich dniach na rondzie Santockim wprowadzono nową organizację ruchu drogoweg.
Przede wszystkim uaktualniono oznakowanie poziome i pionowe oraz skorygowano program pracy sygnalizacji świetlnej. Jeżeli zmiany zostaną ocenione pozytywnie, po zimie planowane jest odnowienie nawierzchni jezdni na wlotach i na rondzie oraz wykonanie stałego oznakowania poziomego - w kolorze białym.
Nowa organizacja ruchu zakłada zmiany na tarczy ronda, wlocie Trasy Nadwarciańskiej oraz wlocie ul. Warszawskiej (od strony CEZiB) przede wszystkim w zakresie oznakowania poziomego, które wykonane zostało w formie tymczasowej – jako oznakowanie żółte.
Podstawowym założeniem zmian w organizacji ruchu jest poprawienia warunków ruchu na wlocie Trasy Nadwarciańskiej przy działającej w programie akomodacyjnym sygnalizacji świetlnej.
Na wlocie Trasy Nadwarciańskiej wydzielono dodatkowy pas ruchu dla relacji na wprost. Pas ten został utworzony poprzez zawężenie istniejących pasów do 3,25 – 3,85 m. Nowy układ pasów ruchu przygotowano tak, by trzy pasy ruchu umożliwiały jazdę na wprost, a dwa pasy ruchu skręt w lewo na rondzie bądź zawracanie. Dla skrętu w prawo w ul. Warszawską pozostawiono jak w stanie istniejącym wyłącznie prawy skrajnym pas.
Dodatkowy pas ruchu pojawił się również na tarczy ronda (jezdnia wschodnia), gdzie oznakowanie zostało dostosowane do wlotu ul. Trasa Nadwarciańska, a także na wylocie ul. Podmiejskiej w kierunku ronda Solidarności.
Na wlocie ul. Warszawskiej od strony CEZiB zachowano ilość pasów ruchu, z jednoczesną zmianą układu kierunków ruchu. Pas prawy został przeznaczony do jazdy prosto i w prawo (dotychczas był to to pas tylko do jazdy w prawo), natomiast pas środkowy i lewy będzie przeznaczony do jazdy w lewo w kierunku ronda Solidarności.
Na tarczy ronda po stronie południowej zaprojektowano wydzielenie dodatkowego pasa ruchu. W tym miejscu są wytyczone trzy pasy ruchu, oddzielone od siebie liniami segregacyjnymi. Wprowadzono strzałki kierunkowe w układzie: dwa pasy do skrętu w lewo i prawy pas do jazdy prosto.
Wcześniej korygowany był program pracy sygnalizacji (w zakresie nie wymagającym zlecenie na zewnątrz prac programistów).

Zmiany na rondzie Santockim zainicjonowane zostały przed Wydział Dróg UM w listopadzie br. W pierwszej kolejności skorygowane zostały podstawowe parametry sterowania takie jak: wyłączenie koordynacji, zmiany w detekcji na wlotach.
Były to zmiany mające na celu zapewnienie maksymalnej długości sygnału zielonego na wlocie Trasy Nadwarciańskiej, który obecnie wynosi w szczycie 45 s przy cyklu maksymalnym T=100 s. Jednakże biorąc pod uwagę bardzo duże natężenie ruchu w godzinach szczytu na omawianym wlocie, powyższe zmiany tylko w nieznacznym stopniu skróciły kolejki pojazdów. Podjęto prace nad kolejnymi zmianami. Celem było, aby skrzyżowanie było jak najbardziej bezpieczne, a jednocześnie by korki na moście Lubuskim i Trasie Nadwarciańskiej ulegały zmniejszeniu.
Zmiany zostały opracowane przez pracowników Wydziału Dróg UM we współpracy z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji i Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.
Rafał Krajczyński
Wydział Dróg
Fot. UM
W ostatnich dniach na rondzie Santockim wprowadzono nową organizację ruchu drogoweg.