Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Kultura »
Gerwazego, Protazego, Sylwii , 19 czerwca 2024

Jak Mała Akademia Jazzu wchodziła na salony nauki (2)

2023-05-19, Kultura

Kiedy w roku 1986 zaczynałem przygodę z Małą Akademią Jazzu, pojęcia „animacja” i „animator kultury” nie były powszechnie używane w instytucjach kultury.

medium_news_header_36901.jpg
Fot. Archiwum MAJ

Tak rozpoczął swoje wspomnienia Bogusław Dziekański, który postanowił przypomnieć kalendarium działalności MAJ od 2011 roku, kiedy to otwarty został nowy rozdział, bo – jak wiadomo – MAJ działa już od 38 lat.

- Dlaczego 2011 rok otworzył nowy rozdział w dorobku MAJ? Ponieważ tym razem całość związana była i nadal jest z obszarem analiz naukowych i współpracą z ośrodkami akademickimi – tłumaczy Bogusław Dziekański.

W pierwszym odcinku (zobacz TUTAJ) przypomniał on najważniejsze wydarzenia z lat 2011-1013, teraz kontynuujemy wspomnienia z lat 2014-18.

2014

W maju na Drugiej Konwencji Muzyki Polskiej, gdzie pada stwierdzenie: „W opinii zagranicznych ośrodków i ekspertów zajmujących się tą problematyką Gorzów jest uznawany za wyjątkową wyspę na mapie Europy w zakresie nieformalnej jazzowej edukacji muzycznej”, i powstaje pomysł całościowych badań nad jej dorobkiem.

2015

W tym roku ruszyły badania prowadzone przez Andrzeja Białkowskiego z UMSC w Lublinie nad dorobkiem gorzowskiej MAJ i jej roli w edukacji popkulturowej młodych pokoleń. Badania ankietowe i wywiady werbalne zostały skierowane bezpośrednio do osób związanych z akademią, jej słuchaczy, absolwentów, nauczycieli i dyrektorów szkół współpracujących z MAJ oraz do muzyków prowadzących zajęcia. Dotarliśmy również do osób, które po latach identyfikowały się z praktyką MAJ.

Kolejną badaną grupą były osoby, które patrzą na aktywność miasta, klubu i MAJ. Poczet tych osób był bardzo szeroki – od blogerów, dziennikarzy i osoby opiniotwórcze po radnych różnych opcji. A potem wydarzyło cię coś, czego bym sobie nawet nie wyobraził. Do udziału w badaniach nad gorzowskim modelem Małej Akademii Jazzu włączył się prof. Wojciech Burszta, kulturoznawca z Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Wybitny antropolog nadający wyraźny rytm kulturze akademickiej. To na jego życzenie we wrześniu 2016 roku w klubie odbyło się badanie fokusowe.

2017

W grudniu w Warszawie na Uniwersytecie SWPS odbyła się konferencja międzynarodowa pod hasłem #grajmy w szkole, zorganizowana przez Polskie Stowarzyszenie Edukacji i Animacji Muzycznej.

Tu poprzez prof. Wojciecha Bursztę poznałem m.in. Piotra Majewskiego, Pawła Tańskiego, Mariusza Czubaja. Świetnie opisują i mówią o współczesnej popkulturze. Zaprosiłem ich oraz w późniejszym terminie Krzysztofa Moraczewskiego z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na pokład naszej MAJ do tak zwanego drugiego jej etapu, adresowanego do klas ósmych i szkół średnich objętych akademią. W miarę możliwości finansowych realizujemy te spotkania do dzisiaj.

Piotr Majewski, Uniwersytet SWPS, temat spotkania Kultura Hip-Hop jako kultura oporu

2018

Po przerwie znów moje ścieżki jazzowe zaprowadziły mnie do Lublina. Za pierwszym razem było to w roku 2013 i wiązało się z konferencją z okazji 40-lecia kształcenia artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej. W maju 2018 zostałem zaproszony przez Andrzeja Białkowskiego do udziału w spotkaniu ze studentami wydziału artystycznego. Jestem tu w roku 2019, 2020, 2021, 2022 i będę w 2023, ale o tym później.

Każdorazowo opowiadam o swoich doświadczeniach animacyjnych dla nowych roczników studentów.

Przygotowania do spotkania ze studentami na UMSC w Lublinie

Na jednym ze spotkań wystąpiłem razem z Markiem Konarskim

W dniach 25 – 27 października w Gorzowie Wielkopolskim Jazz Club „Pod Filarami” współrealizuje konferencję Codzienność i powszechność muzyki a praktyki popkulturowej edukacji. Organizatorami są: Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim – Katedra Kulturoznawstwa, Uniwersytet SWPS w Warszawie – Instytut Muzyki, UMCS w Lublinie, partnerami zaś: Jazz Club „Pod Filarami”, Polskie Stowarzyszenie Jazzowe. Owocem tej konferencji jest praca zbiorowa pod redakcją Wojciecha Burszty i Andrzeja Białkowskiego Oblicza muzycznej praxis. Debata, teoria, reduty nadziei i oporu. W książce znajduje się rozdział autorstwa A. Białkowskiego dotyczący MAJ pt. Praktyki Jazzowe jako praktyki edukacyjne. Etosowe oswajanie muzycznej wyobraźni i majeutyka szczerych dźwięków.

Dla zainteresowanych podaję link do wydawnictwa:

http://wnkatedra.pl/pl/p/Oblicza-muzycznej-praxis-debaty%2C-terytoria%2C-reduty-nadziei-i-oporu-/22522606

Oblicza muzycznej praxis

Jeden z paneli dyskusyjnych w trakcie konferencji pt. Mała Akademia Jazzu i branżowe praktyki muzyczno-edukacyjne odbył się Jazz Clubie „Pod Filarami”. Poprowadził go dr hab. Przemysław Rotengruber z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Panel dyskusyjny w klubie

Uczestnicy panelu dyskusyjnego

Bogusław Dziekański

Zdjęcia: Archiwum MAJ

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x