Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Prosto z miasta »
Aldony, Jakuba, Sergiusza , 9 września 2025

Komunikacją miejską do Krzyża? Zapadła decyzja

2025-09-09, Prosto z miasta

Taki pomysł pojawił się latem w reakcji na coraz gorszą sytuację połączeń regionalnych w Gorzowie. Miasto odmówiło, radny nie odpuścił, urząd analizował więc sytuację ponownie.   

medium_news_header_44627.jpg
Fot. Miejski Zakład Komunikacji

Kiedy w lipcu radny klubu Prawo i Sprawiedliwość Krzysztof Kielec zapytał prezydenta o możliwość skomunikowania Gorzowa autobusami miejskimi ze stacjami kolejowymi, oferującymi lepsze połączenia w ruchu dalekobieżnym, odpowiedź z magistratu była krótka – nie ma takiej możliwości.

Chodziło m.in. o Dobiegniew, Krzyż czy Świebodzin, a sama interpelacja miała uzasadnienie w tym, że kolej w północnej stolicy województwa lubuskiego ma już tak duży problem, że należy pomyśleć o rozwiązaniach alternatywnych.  

Zdaniem radnego taka opcja nie wykraczałaby poza potencjał miejskiej spółki MZK, ,,a mieszkańcom Gorzowa dałoby szansę na podróże koleją w oczekiwanym przez nich standardzie”.

Miasto jednak odpowiedziało, że takie rozwiązanie jest niemożliwe. Pisaliśmy o tym TUTAJ

Odmowa z urzędu nie przekonała K. Kielca, który stwierdził, że jest ona irracjonalna. Ponowił zatem swoje pytanie do prezydenta podkreślając, iż chodzi o możliwości, jeśli prawnie jest to możliwe, połączenia autobusowego właściwym do tego taborem autobusowym – już posiadanym lub planowanym do zakupu. Dodał, że byłoby to działanie doraźne, dające szanse podróżnym na skorzystanie z oferty PKP Intercity. Obecną sytuację w regionalnych połączeniach określił jako kryzysową.

W połowie sierpnia urząd poinformował radnego, że z powodu konieczności dokonania dodatkowych uzgodnień, odpowiedź zostanie udzielona do połowy września. I taka z magistratu już nadeszła.

Izabela Piotrowicz, zastępca prezydenta miasta, wyjaśnia, że Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie jest podmiotem wewnętrznym Miasta. Funkcjonuje na podstawie przepisów dotyczących usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego.

- Zakres działalności spółki określa wieloletnia umowa wykonawcza, obejmująca wyłącznie świadczenie usług w zakresie komunikacji miejskiej – informuje wiceprezydent. - W związku z powyższym MZK koncentruje swoje działania na realizacji usług przewozowych w granicach miasta oraz na modernizacji taboru poprzez sukcesywne wprowadzanie pojazdów zeroemisyjnych. Należy podkreślić, że ograniczenia w zakresie infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych uniemożliwiają ich wykorzystanie na trasach podmiejskich, o których mowa w interpelacji.

Magistrat informuje dalej, że nie przewiduje zmiany dotychczasowej polityki funkcjonowania MZK ani rozszerzenia jej działalności na linie podmiejskie. W opinii prezydenta priorytetem jest zapewnienie mieszkańcom Gorzowa najlepszego dostępu do komunikacji miejskiej. Stąd m.in. zdecydowano o wprowadzeniu od stycznia 2026 roku nieodpłatnej komunikacji oraz o poszerzeniu siatki połączeń i realizacji pilotażowych projektów w zakresie komunikacji minibusowej na obszarach dotychczas wykluczonych transportowo.

- Z uwagi na powyższe Miasto nie planuje przejęcia organizacji transportu do i ze stacji kolejowych w formie zaproponowanej w interpelacji – podsumowuje I. Piotrowicz.

Maja Szanter

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x