więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Trzy pytania do... »
Eustachego, Mariki, Mirelli , 16 lipca 2025

Postanowiliśmy odpowiedzieć na potrzeby pracodawców

2025-07-16, Trzy pytania do...

Trzy pytania do prof. AJP dr hab. Agnieszki Niekrewicz, dziekana Wydziału Humanistycznego Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie

Prof. AJP dr hab. Agnieszki Niekrewicz
Prof. AJP dr hab. Agnieszki Niekrewicz Fot. Ze zbiorów A. Niekrewicz

- W ubiegłorocznej rozmowie z naszym portalem powiedziała pani, że sztuczna inteligencja nie zastąpi humanistów. Czy po roku obserwacji zmian w technologii i edukacji nadal tak pani myśli?

- Dzisiaj podkreśliłabym raczej, że nie ma sensu zastanawiać się, czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka, czy też nie, bo to pytanie odwraca uwagę od istoty problemu. Rozwój narzędzi opartych na algorytmach uczenia maszynowego nie powinien być postrzegany jako zagrożenie, lecz jako szansa, pomoc dla każdego zawodu – oczywiście pod warunkiem, że nauczymy się z nich rozsądnie korzystać. Sztuczna inteligencja, czyli AI ma wspierać działania człowieka, a nie go zastępować. Dlatego naszym zadaniem jako uczelni jest przygotowanie studentów do skutecznego, ale też krytycznego korzystania z nowoczesnych technologii. Chcemy uczyć młodych ludzi nie tylko, jak pisać skuteczne prompty czy weryfikować informacje generowane przez sztuczną inteligencję, ale też jak zachować autonomię myślenia, rozpoznać manipulację i wykorzystać technologię do własnych, twórczych celów. Kompetencje humanistyczne – takie jak refleksyjność, kreatywność, umiejętność interpretacji tekstów i komunikacji z innymi – są dziś potrzebne bardziej niż kiedykolwiek. To one pozwalają zachować człowieczeństwo w świecie, którym coraz częściej rządzą algorytmy.

 

 

- Czy w ofercie Wydziału Humanistycznego pojawiły się w ostatnim czasie nowe kierunki lub specjalizacje, które odpowiadają na wyzwania współczesności?

- Prowadzimy nabór na trzy nowe kierunki i jedną specjalizację. Postanowiliśmy odpowiedzieć na potrzeby pracodawców, którzy coraz bardziej cenią połączenie kompetencji humanistycznych z technologicznymi, uruchamiając kierunek architektura informacji z komunikacją cyfrową. Będziemy uczyć m.in. projektowania stron internetowych, testowania serwisów, wyszukiwania i oceny informacji, wizualizacji danych, tworzenia i edycji tekstów cyfrowych. Po pierwszym roku studenci wybiorą jedną z dwóch ścieżek: technologiczną (systemy informacyjne) lub komunikacyjną (redagowanie tekstów sieciowych). Absolwenci będą mogli pracować jako analitycy internetowi, redaktorzy, webmasterzy, infobrokerzy, archiwiści cyfrowi czy testerzy aplikacji.

Nowością są też pięcioletnie studia magisterskie z logopedii, które przygotowują do diagnozy i terapii zaburzeń mowy – zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Dziś coraz częściej z pomocy logopedów, oprócz osób z zaburzeniami artykulacji, korzystają dziennikarze, aktorzy, vlogerzy, politycy czy też osoby uczące się języków obcych, więc absolwentom kierunku z pewnością nie zabraknie zawodowych wyzwań.

Do tej pory studenci filologii na Wydziale Humanistycznym musieli zdecydować, czy chcą uczyć się języka angielskiego czy niemieckiego. Postanowiliśmy pomóc osobom, które nie lubią wybierać, i utworzyliśmy kierunek lingwistyka stosowana łączący naukę dwóch języków, z których jeden można studiować od podstaw.

Mamy też propozycję nowej specjalności dla studentów pedagogiki na poziomie licencjackim – resocjalizację, obok już istniejących: terapii logopedycznej i logopedii. Studenci poznają metody pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, nauczą się prowadzić działania wychowawcze, profilaktyczne oraz wspierające proces readaptacji społecznej. Resocjalizacja we współczesnym świecie nabiera szczególnego znaczenia, bo wiele zjawisk prowadzi do marginalizacji i wykluczenia: kryzysy psychiczne, przemoc domowa, uzależnienia, migracje, a także długoterminowe skutki izolacji w okresie pandemii.

- Czy tradycyjne kierunki humanistyczne wciąż cieszą się zainteresowaniem?

– Takie kierunki, jak filologia polska, angielska i niemiecka, pedagogika, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, komunikacja medialna i społeczna czy turystyka i rekreacja, wciąż stanowią bardzo ważną część naszej oferty. Mają one od lat ugruntowaną pozycję, ale to nie znaczy, że pozostają niezmienne. Wręcz przeciwnie – na bieżąco aktualizujemy programy, by odpowiadały wyzwaniom współczesnego świata. Staramy się łączyć podstawy teoretyczne z praktyką i urozmaiconą dydaktyką. Nasi studenci mają możliwość uczestniczenia w konferencjach naukowych, prowadzenia własnych badań, publikowania artykułów czy działania w kołach naukowych. Przykład? Studenci pedagogiki uczą się prowadzenia zajęć z edukacji ekologicznej w uczelnianym ogrodzie, do którego zapraszamy uczniów gorzowskich szkół. Dzięki współpracy studenci kierunków nauczycielskich mogą także obserwować lekcje w szkołach. Z kolei studenci komunikacji medialnej przyglądają się pracy dziennikarzy w lokalnych redakcjach. Natomiast na kierunku turystyka i rekreacja nieustannie odbywają się wycieczki, rajdy, spływy kajakowe, turnieje narciarskie i inne niezliczone wprost wydarzenia plenerowe, bo bez praktyki nie sposób wykształcić dobrego organizatora turystyki. Te działania sprawiają, że wszystkie nasze kierunki umożliwiają nowoczesne i praktyczne przygotowanie do konkretnych zawodów, a jednocześnie do nieznanych jeszcze wyzwań następnych dziesięcioleci. Dzięki temu kształcimy humanistów przyszłości – empatycznych, pomysłowych, z wyobraźnią i właśnie dzięki temu umiejących dostosować się do otoczenia, myślących racjonalnie i twardo stąpających po ziemi.

EW

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x