więcej
 
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Akademia im. Jakuba z Paradyża »
Jarosława, Marka, Wiki , 25 kwietnia 2024

Studiowanie to niezwykły czas. Czas wielkiej przygody

2023-01-26, Akademia im. Jakuba z Paradyża

Zdobywanie wiedzy i doświadczenia na świeżym powietrzu, poza murami Uczelni, inspiruje do własnych odkryć i czyni studia pasjonującym czasem.

medium_news_header_35882.jpg
Fot. Robert Borowy

Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim oferuje studia na pięciu wydziałach.

Na Wydziale Humanistycznym studenci mogą zdobywać wiedzę z zakresu pedagogiki, filologii angielskiej i niemieckiej, filologii polskiej oraz komunikacji medialnej i społecznej. Studia jednolite magisterskie na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna przygotowują do pracy w przedszkolu oraz klasach I-III. W programie studiów przewidziano m.in. zajęcia z edukacji przyrodniczej. Tematyka realizowana jest na przedmiotach: wiedza o naukach przyrodniczych i metodyka nauk społeczno-przyrodniczych.

Zgodnie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej dzieci powinny poznawać otoczenie przez obserwację, doświadczenie i eksperymenty. Dlatego w ramach przygotowania studentów do prowadzenia edukacji przyrodniczej dla dzieci proponowane są zajęcia praktyczne. Studenci mają możliwość uczestniczenia w zajęciach w terenie i poznawania przyrody wielozmysłowo.

Lokalizacja Wydziału Humanistycznego w pobliżu dorzecza Warty, przy pięknej promenadzie prowadzącej wzdłuż rzeki, a także mnogość łąk sprzyjają prowadzeniu zajęć w otoczeniu przyrody. Na terenie uczelni znajduje się też pomnik przyrody – platan klonolistny, który swym majestatem odwołuje się do historii, tradycji, nawiązuje do wydarzeń, których był świadkiem. Pomniki przyrody są jedną z form ochrony przyrody w Polsce. To miejsca, w których odbywają się zajęcia przyrodnicze.

Naturalne środki dydaktyczne – zastosowanie

Studenci pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej poznają sposoby zastosowania naturalnych środków dydaktycznych, jak szyszki, liście, kasztany. Uczą się rozpoznawania gatunków drzew, krzewów i roślin zielnych. Zaznajamiają się z nasionami, sprawdzają cechy umożliwiające przenoszenie ich na znaczne odległości. Szczególną uwagę zwraca się na rodzime gatunki, które rosną w otoczeniu przedszkoli i szkół, a więc mogą być obserwowane podczas spacerów. Poznanie cech charakterystycznych budowy morfologicznej ułatwia rozróżnianie roślin w terenie i przekazanie w przyszłości tej wiedzy uczniom.

Gry dydaktyczne w procesie kształcenia studentów

Zajęcia praktyczne stwarzają też możliwość prowadzenia pomiarów, np.: wysokości drzewa, średnicy, długości igieł. Studenci uczą się także prowadzenia zajęć związanych z orientacją przestrzenną. Sprzyjającą formą jest tzw. geocaching – międzynarodowa gra polegająca na poszukiwaniu ukrytych skrytek przy pomocy współrzędnych geograficznych. W skrytce często znajdują się informacje przyrodnicze, historyczne, geograficzne na temat miejsca ukrycia. To ciekawy sposób uatrakcyjnienia wycieczek organizowanych dla dzieci w szkołach.

Podczas zajęć przyrodniczych studenci poznają relacje między człowiekiem a przyrodą. Jednym z zagadnień realizowanych podczas tego bloku tematycznego jest przybliżenie studentom informacji o surowcach. Studenci mogą je poznać podczas gry „Supersurowiec”. W każdym zestawie znajdują się próbki poszczególnych materiałów oraz informacje o ich właściwościach. Są to: drewno, metal, skała, szkło, plastik, węgiel. Podczas zajęć studenci mogą zaznajomić się z surowcami wielozmysłowo. Każdą próbkę można bowiem dotknąć, powąchać, porównać.

Zagadnienia ornitologiczne w praktyce studenckiej

Studenci kierunków pedagogicznych zgłębiają też zagadnienia ornitologiczne. Zajęcia praktyczne odbywają się w miesiącach wiosennych. Studenci uczestniczą w rozróżnianiu sów. Poznają biologię ptaków, otrzymują materiały ułatwiające rozpoznawanie gatunków: pióra, wypluwki. Bliższemu poznaniu sprzyja emitowanie dźwięków wydawanych przez te nocne ptaki. Studenci przypisują dźwięki do poszczególnych gatunków ptaków, uczą się sposobów wabienia, uzyskują wiadomości na temat ochrony. Zdobyte doświadczenia będą mogli zastosować podczas prowadzenia zajęć z dziećmi.

W czasie ćwiczeń przyrodniczych studenci poszukują informacji o ośrodkach edukacji przyrodniczej i przygotowują się do organizowania wycieczek.

Zajęcia w terenie mogą poruszać tematykę przyrodniczą, historyczną, geograficzną, matematyczną, nawiązywać do literatury i sztuki. Ukazanie różnorodnych możliwości poznawania świata przekłada się na przeżycie przygody studiowania. Wpływa na posiadanie wiedzy o potencjale zajęć przyrodniczych w przyszłości. Studiowanie to niezwykły czas, a zajęcia przyrodnicze udowadniają, że „uczymy się nie tylko z książek, ale także z nieba, ziemi, dębów, buków”.

dr inż. Joanna Ziemkowska

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x