2025-06-17, Czy warto nad Wartą?
Nie chwaląc dnia przed zachodem Słońca, czasem coś w Gorzowie się udaje.
Prace projektowe przy nowym moście kolejowym przez Wartę dobiegają końca. Do wbicia pierwszej łopaty jeszcze droga daleka, wiele wydarzyć się może. Dlatego z szampanem warto się wstrzymać. Jest jednak spora szansa, że za kilka lat mieszkańcy Zawarcia dostaną się na gorzowski dworzec bez obowiązkowej pielgrzymki z walizkami przez centrum miasta, czyli o przysłowiowy jeden most za daleko.
Konstrukcyjnie kładka dla pieszych będzie doczepiona do konstrukcji głównej mostu. Co najważniejsze, wprost z kładki dojdziemy na peron trzeci i czwarty, a tunelem także na pierwszy oraz drugi. Bez konieczności obchodzenia składu opału, jak funkcjonowało to za poprzedniej kładki. Zmiana in plus.
Niestety, poprawa funkcjonalności wymagać będzie tymczasowych wyrzeczeń od osób udających się pociągiem w kierunku Zielonej Góry. Znienawidzona przez pasażerów autobusowa komunikacja zastępcza potowarzyszy nam przez dłuższy czas.
Na kierunku południowym najbliższym posterunkiem ruchu jest stacja Gorzów Zieleniec. To prawdopodobnie tam bieg rozpoczynać będą pociągi. Stacja ma ograniczoną pojemność, dlatego nie zdziwiłbym się gdyby oba składy spółki PKP IC kończyły bieg w Skwierzynie. O ile wraz z nowym (grudniowym) rozkładem jazdy poranne połączenie z Warszawą zostanie utrzymane. Słuchy dotyczące IC Lubuszanin chodzą różne. Pewniakiem pozostaje IC Strzelecki.
Tak czy inaczej, pewna uciążliwość dla podróżnych wystąpi. Teoretycznie do połowy 2027 roku, ale jak znam życie - 2028 rok będzie sukcesem. Oby nie dłużej. Będzie to jednak poświęcenie w dobrej sprawie. Warte wyrzeczeń.
Robert Trębowicz
Nie chwaląc dnia przed zachodem Słońca, czasem coś w Gorzowie się udaje.