Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Z regionu »
Sergiusza, Teofila, Zyty , 27 kwietnia 2024

Pociągi niedługo przejadą przez most na Warcie

2022-10-27, Z regionu

Remont kolejowego mostu na Warcie w Kostrzynie nad Odrą zbliża się do końca. Będzie dodatkowy tor, co zapewni większą liczbę połączeń.

Kolejowy most nad Wartą w Kostrzynie
Kolejowy most nad Wartą w Kostrzynie Fot. Katarzyna Wcisło/PLK SA

Zakończenie prac finansowanych ze środków budżetowych za ok. 26 mln zł  planowane do końca 2022 r. Inwestycja umożliwi przejazd większej liczby pociągów przez granicę polsko-niemiecką. Remont ponad czterystumetrowej przeprawy nad Wartą, to także odbudowa drugiego toru - niewykorzystywanego od 2011 r. Likwidacja „wąskiego gardła” zwiększy przepustowość mostu, co pozwoli na przygotowanie lepszej oferty podróży i dogodniejszych warunków dla przewozu towarów na odcinku Kostrzyn nad Odrą  - Küstrin-Kietz. Po zakończeniu prac pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h. To  dwukrotnie szybciej niż przed pracami. Wyposażone w system elektrycznego ogrzewania rozjazdy, zapewnią sprawne przejazdy także w trudnych warunkach zimowych.

Finał prac, to układanie nowych torów na moście oraz zabudowa nowych rozjazdów  i torów  na kilkusetmetrowym odcinku między mostem a stacją Kostrzyn nad Odrą. Obiekt zyskał nowe stalowe elementy, usztywniające i wzmacniające konstrukcję, tzw. stężenia i poprzecznice. Konstrukcje  zostały zabezpieczony przed korozją. W podporach i przyczółkach mostu uzupełniono m.in. ubytki cegieł, kamienia i betonu.

 

ZOBACZ:

Gorzowska elektrownia słoneczna bez precedensu

 

W ramach realizowanych prac remontowany jest także wiadukt kolejowy nad ul. Niepodległości, w pobliżu stacji Kostrzyn nad Odrą. Wzmocniono konstrukcję obiektu. Ułożono nowe tory i przygotowano odwodnienie.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana jest za ok. 26 mln zł (netto) ze środków budżetowych w ramach zadania „Modernizacja mostu kratowego linia nr 203 Tczew – Kostrzyn km 341,375 na podstawie projektu wykonanego przez wykonawcę robót”, które jest częścią projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Zakończenie robót planowane jest w IV kw. 2022 r.  

Tzw. „most berliński” w Kostrzynie nad Odrą to ważny obiekt na linii kolejowej Tczew – Kostrzyn (linia nr 203). Przeprawa na Warcie prowadzi do granicy polsko-niemieckiej. Czteroprzęsłowy most, z kratownicowymi i żelbetowymi przęsłami, o długości 410 m został wybudowany w 1952 r.

Nowe tory między dwoma rzekami

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skoordynowały remont mostu na Warcie z realizowaną przez stronę niemiecką (DB Netz) przebudową przeprawy kolejowej na Odrze, między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz. Prace uwzględniły także inwestycję prowadzoną przez Wody Polskie, która jest efektem podpisanego w 2019 r. porozumienia między PLK a PGW Wody Polskie, w ramach którego strony zobowiązały się do współpracy w zakresie przebudowy torów do nowego mostu granicznego na linii Tczew – Kostrzyn. Obiekt będzie miał wysokość zapewaniającą właściwe warunki transportu rzecznego, wymaganego do uzyskania V klasy żeglowności. Zwiększą się możliwości komunikacyjne na rzece i wzrośnie bezpieczeństwo mieszkańców – wyższa przeprawa ułatwi w sezonie zimowym prowadzenie akcji lodołamania.

Do czasu zakończenia prac przez stronę niemiecką, planowanych obecnie do poł. 2023 r., na odcinku między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa.

PLK

 

ZOBACZ:

Dominanta powinna zniknąć w kilka tygodni

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x