2025-12-02, Z regionu
Most w Santoku – w jednym z najstarszych polskich grodów – ma bardzo istotne znaczenie komunikacyjne, które prowadzi do wielu kluczowych węzłów na trasach szybkiego ruchu i dróg krajowych.
Marszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski powiedział, że budowa nowej przeprawy to bardzo ważne przedsięwzięcie, które będzie dofinansowane z budżetu Unii Europejskiej.
– Czasami w Polsce zapomina się o tym, jaką ogromną rolę odgrywają środki europejskie i to nie jest tak, że to jest coś, co nam się należało, że spadło nam z nieba. Tak nie było. Polska długo walczyła o to, żeby być członkiem Unii Europejskiej i dzisiaj jesteśmy jednym z najważniejszych beneficjentów. Ta inwestycja by nie powstała, gdyby nie udział środków Unii Europejskiej – mówił marszałek.
Zadanie będzie realizowane w kilku etapach. – Najpierw trzeba rozebrać most i postawić tymczasowy, a docelowo wybudować ten nowy. Podpisano umowę, pozostało nam kibicować wykonawcom, żeby prace przeszły sprawnie – dodał marszałek Sebastian Ciemnoczołowski.
– Bardzo cieszy nas ta inwestycja. Jest to koszt prawie 40 milionów złotych. Zadanie, jaką jest obwodnica Drezdenka, było największą inwestycją prowadzoną przez samorząd wojewódzki, co świadczy wyraźnie o dbałości o równomierny rozwój regionu lubuskiego – zarówno części południowej, jak i północnej. Koniec inwestycji jest planowany na 2027 r. Patrząc na prace prowadzone na obwodnicy Drezdenka, nic nie wskazuje na to, aby były opóźnienia. Most to bardzo ważny obiekt w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158. Życzymy wykonawcy powodzenia i zmieszczenia się w terminie. Być może uda się zakończyć budowę wcześniej – powiedział wicemarszałek Hubert Harasimowicz.
Projekt dofinansowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027, Priorytet 4 Fundusze Europejskie na dostępność komunikacyjną Lubuskiego, Działanie 4.1 Infrastruktura drogowa. Decyzja o przyznaniu dofinansowania została podpisana 08.07.2025 r.
Projekt obejmuje rozbiórkę starego i budowę nowego mostu w m. Santok w ciągu drogi woj. nr 158. Zakłada także rozbudowę odcinków drogi wojewódzkiej nr 158 zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie mostu. Łączna długość rozbudowy drogi wyniesie 0,49 km. Całkowita długość mostu wynosi 111,72 m. Początek inwestycji zlokalizowano około 240 m przed mostem, koniec - na połączeniu/skrzyżowaniu z ul. Gorzowską.
Marcin Ogorzałek, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze podkreślał, że to kolejna inwestycja z listy priorytetów województwa lubuskiego do dofinansowania z Unii Europejskiej, ważna z uwagi na to, że istniejący obiekt został przebudowany po wojnie na przełomie lat 50. i 60. – Jest to obiekt już dalece wyeksploatowany, wymagający tego, żeby powstała nowa konstrukcja. Nowy obiekt będzie miał najwyższą klasę nośności, będzie spełniał wszystkie wymagania obiektów mostowych w ciągach dróg wojewódzkich. Między innymi będziemy mogli zlokalizować na tym obiekcie drogę dla pieszych i rowerów, co jest również niezwykle ważne dla mieszkańców, użytkowników – mówił. Podkreślał, że 55 milionów to kwota, która była szacowana jako wartość inwestycji. Z taką kwotą złożono wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Natomiast rozstrzygnięcie przetargowe było korzystne, z tego względu obecna wartość tej umowy to 38,5 miliona.
Termin realizacji to wrzesień 2027. W tej chwili wykonawca przystępuje do usuwania kolizji z sieciami obcymi, z urządzeniami obcymi, które są zlokalizowane na istniejącym obiekcie. Po usunięciu tych kolizji przystąpi do wykonania mostu tymczasowego, po którym prowadzony ruch będzie wahadłowo. Po wybudowaniu i przełożeniu ruchu na most tymczasowy przystąpi do rozbiórki istniejącego i budowy nowego obiektu.
Projekt jest skierowany do mieszkanek i mieszkańców Santoka i okolic, województwa lubuskiego oraz pozostałych użytkowników infrastruktury transportowej i środków transportu.
Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla poprawy warunków ruchu i dalszego rozwoju regionu poprzez:
Planowana rzeczowa realizacja projektu III kw. 2025 r. - IV kw. 2027 r.
Most w Santoku – w jednym z najstarszych polskich grodów – ma bardzo istotne znaczenie komunikacyjne, które prowadzi do wielu kluczowych węzłów na trasach szybkiego ruchu i dróg krajowych.