Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Z regionu »
Bogumiły, Dominika, Zefiryna , 20 grudnia 2025

„Torujemy" drogę do coraz lepszej kolei

2025-12-20, Z regionu

Kolej coraz lepiej łączy lubuszan. Tylko w mijającym roku podróżni zyskali nowe perony w Sarbiewie i Grabiku, natomiast kierowcy – dodatkowe zabezpieczenia na przejazdach.

medium_news_header_45552.jpg

Pociągi jeżdżą już do Gubina nawet o 20 min szybciej, a wkrótce „zetniemy" kolejne minuty na „Nadodrzance". Mimo wielu efektów nie zwalniamy tempa: zapowiedzią dalszych kolejowych zmian w regionie jest umowa na rewitalizację trasy Gorzów Wlkp. – Międzychód czy porozumienie na tzw. Magistralę Zachodnią.

Aby pociągi jeździły sprawnie i bezpiecznie sukcesywnie modernizujemy tory i perony. Efektywnie wykorzystujemy środki budżetowe i unijne dla zwiększenia komfortu podróżnych przebudowując stacje i przystanki, a także zapewniając dogodniejsze przejazdy po nowej infrastrukturze. Dobrze przygotowane trasy to krótsze podróże, tak jak na linii z Czerwieńska do Gubina, gdzie od poł. grudnia br. – po zakończonym remoncie – pociągi kursują nawet dwukrotnie szybciej (do 100 km/h) i pokonują trasę nawet o 20 min krócej niż dotychczas, w nieco ponad 40 min.

 

 

Aby pociągi była „na wyciągnięcie ręki" zwiększamy dostęp do kolei. Tylko w ostatnich miesiącach lubuszanie zyskali zmodernizowane perony w Sarbiewie i nowy przystanek w Grabiku. Na wysokich platformach z wiatami, ławkami i jasnym oświetleniem ułożyliśmy antypoślizgową nawierzchnię ze ścieżkami naprowadzającymi, które pomagają osobom niewidomym, a dla podróżnych mających trudności z poruszaniem się przygotowaliśmy pochylnie. Po zakończeniu prac „program przystankowy" w regionie jest już gotowy – zrealizowaliśmy wszystkie zaplanowane prace, na które przeznaczyliśmy ponad 20 mln zł ze środków budżetowych, dzięki czemu mieszkańcy zyskali nowe przystanki w Rzepinie (Miasto), Żarach (Muzyków) i Słonych (gm. Świdnica), a także wygodne dojście do peronów w Radnicy.

Aby pociągi kursowały szybciej remontujemy „Nadodrzankę" – ważną w ruchu pasażerskim i towarowym trasę, łączącą Dolny Śląsk przez Lubuskie z Zachodnim Pomorzem. Dzięki remontowi torów: punktowej wymianie szyn czy oczyszczeniu i uzupełnieniu tłucznia m.in. na odcinku Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański oraz Kostrzyn – Namyślin znikną dotychczasowe ograniczenia, a pociągi znów pojadą na odcinku lubuskim z prędkością do 140 km/h. Na objętych pracami odcinkach wyregulujemy sieć trakcyjną i wyremontujemy rozjazdy – ważne elementy infrastruktury, które pozwalają na płynną zmianę toru jazdy – m.in. na stacjach Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz, Budachów oraz Kostrzyn. Wraz z podobnymi pracami w sąsiednich województwach skróci to czas przejazdu najszybszych pociągów, np. między Wrocławiem a Zieloną Górą nawet o 18 minut. Wszystkie prace, za łącznie ponad 500 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), chcemy zakończyć już w II poł. 2026 r.

Środki KPO już w I poł. przyszłego roku umożliwią lepszy nadzór nad ruchem pociągów w Rokitnie. Modernizacja urządzeń systemu sterowania, wraz z wymianą torów na ok. 2 km odcinku w obrębie stacji, podniesie poziom bezpieczeństwa, umożliwiając przejazdy większej liczby składów.

Aby kolej była jeszcze bardziej bezpieczna na bieżąco remontujemy przejazdy kolejowo-drogowe, ponieważ bezpieczeństwo ruchu pozostaje naszym priorytetem. W ostatnich miesiącach kierowcy zyskali nową nawierzchnię lub lepsze zabezpieczenia m.in. w Gorzowie Wielkopolskim (ul. Szpitalna), Rzepinie (ul. Moniuszki) czy Koninie Żagańskim. Wymiana urządzeń minimalizuje przy tym ryzyko wystąpienia ewentualnych usterek sygnalizacji czy rogatek, co korzystnie wpływa na płynność ruchu kolejowego i kołowego.

Aby kolej w regionie się nie zatrzymywała już teraz patrzymy w przyszłość i podpisujemy się pod dalszym rozwojem regionu. Wyrazem nadchodzących zmian jest podpisana we wrześniu br. umowa za blisko 20 mln zł na projekt rewitalizacji linii Gorzów Wielkopolski – Międzychód z programu „Kolej Plus". Inwestycja przywróci połączenia na tej trasie po 30 latach, a wraz z reaktywacją połączeń na odcinku Szamotuły – Międzychód stworzymy dogodny ciąg kolejowy z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego. Dokumentacja uwzględni nowe, lepsze parametry: docelowo chcemy zelektryfikować obie trasy i dostosować je do prędkości 160 km/h, o 40 km/h wyższej niż pierwotnie zakładano, co przełoży się na atrakcyjniejsze połączenia kolejowe. Na trasie zmodernizujemy i wybudujemy nowe perony, podobnie jak na trasie między Lubskiem a Bieniowem, gdzie powstaje już dokumentacja projektowa, niezbędna do realizacji prac budowlanych.

We współpracy z samorządem województwa chcemy stworzyć także nowy, kolejowy „kręgosłup" transportowy w regionie – Magistralę Zachodnią. Zamierzamy stworzyć nowy ciąg komunikacyjny, łączący m.in. Gorzów Wielkopolski, Skwierzynę, Międzyrzecz, Świebodzin, Sulechów i Zieloną Górą – największe miasta regionu. We wrześniu podpisaliśmy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubuskiego list intencyjny w tej sprawie, a szczegółowe parametry techniczne określimy na dalszych etapach przygotowywania projektu.

Tekst i zdjęcia: Radosław Śledziński

Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x