Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » O tym się mówi »
Bazylego, Bernardyna, Krystyny , 20 maja 2025

Były prezydent Gorzowa zapytał, wiceminister odpowiedział

2025-05-19, O tym się mówi

Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego w kwietniu przyjęła apel w sprawie poprawy komunikacji kolejowej w województwie lubuskim, głównie w północnej jego części.

medium_news_header_43625.jpg
Fot. Robert Borowy

Szerzej o tym pisaliśmy TUTAJ, dzisiaj chcemy zaprezentować odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury z początku maja, która została skierowana na ręce przewodniczącego WRDS, byłego prezydenta Gorzowa Henryka Macieja Woźniaka i podpisana przed podsekretarza stanu Piotra Malepszaka, znanego i cenionego eksperta branży kolejowej.

 

Pan

Henryk Maciej Woźniak

Przewodniczący

Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego w województwie lubuskim

Szanowny Panie Przewodniczący,

w odpowiedzi na apel Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w województwie lubuskim z dnia 3 kwietnia 2025 roku dotyczący poprawy komunikacji kolejowej w województwie lubuskim, poniżej przedstawiam stosowne informacje. Ministerstwo Infrastruktury z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie i dążenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego do rozwoju infrastruktury kolejowej na terenie województwa lubuskiego. Jednocześnie informuję, że zarządca infrastruktury kolejowej, tj. PKP PLK S.A. pozostaje w stałym kontakcie z samorządem województwa lubuskiego w zakresie ustalania priorytetów i realizacji planów inwestycyjnych związanych z jakością infrastruktury kolejowej w regionie.

Odnosząc się do wskazanych w apelu projektów uprzejmie informuję, że PKP PLK S.A. planuje przeprowadzenie prac projektowych mających na celu zaprojektowanie nowej łącznicy między liniami kolejowymi nr 203 i 273 w Kostrzynie nad Odrą. Budowa łącznicy pozwoli na uruchomienie pociągów na nowej linii komunikacyjnej pomiędzy Szczecinem, Gorzowem Wielkopolskim oraz Poznaniem. Zadanie to obecnie jest w fazie przygotowań. Jednocześnie Spółka rozpoczęła rozmowy z Województwem Lubuskim w kwestii współpracy dotyczącej zaplanowania koncepcji tzw. Magistrali Zachodniej. Współpraca została zainicjowana na spotkaniu w dniu 28 lutego 2025 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze pomiędzy przedstawicielami samorządu przy udziale posłów reprezentujących Ziemię Lubuską oraz przedstawicielami PKP PLK S.A.

W pierwszej kolejności prowadzone są rozmowy na temat warunków współpracy oraz stworzenia projektu porozumienia, który będzie określał ramy dalszej współpracy i współfinansowania prac przygotowawczych w zakresie wytyczenia ciągu komunikacyjnego na odcinkach Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna – Międzyrzec – Świebodzin – Sulechów – Zielona Góra.

W ramach zadania „Prace na linii 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 roku obecnie trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej. Przedmiotowa inwestycja pozwoli przywrócić kolejowe połączenie pasażerskie Międzychodu z Gorzowem Wielkopolskim. Odnosząc się do kwestii elektryfikacji linii kolejowej nr 203 informuję, że w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) na liście rezerwowej znajdują się projekty pn.:

Dla wyżej wymienionych projektów zostało zrealizowane studium wykonalności. Obecnie nie ma zapewnionego źródła finansowania dla realizacji ww. projektów. Warunkiem pełnej realizacji ww. przedsięwzięcia jest zapewnienie odpowiedniej przestrzeni finansowej na ten cel, co umożliwi określenie szczegółowego harmonogramu i dalszej jego realizacji.

Ponadto w chwili obecnej spółki CPK Sp. z o.o. wraz z PKP PLK S.A. i Instytutem Rozwoju Miast i Regionów pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury, prowadzi prace nad oceną zarówno istniejących, jak i nowych propozycji tras kolejowych w ramach projektu pn. Zintegrowana Sieć Kolejowa. Analiza ta obejmuje m.in. przewidywaną liczbę pasażerów, natężenie ruchu pociągów oraz dostosowanie parametrów technicznych do potrzeb transportowych. Nadmieniam jednak, że tematy poruszane podczas ww. prac będą poddane szerokim analizom, których zakończenie planowane jest na początek 2026 roku.

Należy podkreślić, że działania zarządcy infrastruktury kolejowej powinny być ukierunkowane tak, aby parametry modernizowanej i budowanej infrastruktury na poszczególnych liniach kolejowych zostały w sposób optymalny osiągnięte, przy racjonalnym wydatkowaniu środków publicznych. Celem jest efektywne gospodarowanie środkami publicznymi poprzez jak najlepsze dopasowanie środka transportu do potrzeb danego regionu, połączeń komunikacyjnych i potoków pasażerskich.

Z wyrazami szacunku,

podsekretarz stanu Piotr Malepszak

 

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x