2025-05-07, Tym żyje Gorzów
Czy powstanie plan lokalizacji nowych miejsc parkingowych, szczególnie w centrum? O taki projekt prosi prezydenta szef miejskich radnych.
- Z uwagi na narastający problem z parkowaniem wnoszę o opracowanie planu lokalizacji nowych miejsc parkingowych w naszym mieście ze szczególnym uwzględnieniem ścisłego centrum oraz jego najbliższej okolicy – apeluje do prezydenta Jacka Wójcickiego przewodniczący Rady Miasta Robert Surowiec.
W odpowiedzi uzyskuje informację, że kierunki rozwoju przestrzennego dla miasta, w tym także w zakresie systemów komunikacji, zostały zawarte w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2021 roku. Wynikają w niego np. uprzywilejowanie ruchu pieszego, rowerowego, priorytetowa rola komunikacji zbiorowej, zwiększenie atrakcyjności strefy centrum miasta przez wprowadzenie wspólnych przestrzeni dla pieszych i rowerzystów oraz dopuszczenie ruchu kołowego na ograniczonych zasadach. W dokumencie mowa jest ponadto o skoordynowaniu systemu komunikacyjnego miasta z koleją, ograniczeniu ruchu kołowego w historycznym centrum miasta, wprowadzeniu strefowania ruchu dla pojazdów użytkowych oraz o usprawnieniu i uporządkowaniu polityki parkingowej.
Tyle założenia. Jak Miasto dąży do uzyskania tego efektu? W Studium podana jest m.in. konieczność objęcia strefą płatnego parkowania całego centrum, likwidowanie możliwości parkowania na chodnikach, powstanie miejsc parkingowych w strefie buforowej centrum, lokalizowanie parkingów P+R również poza strefą buforową, stosowanie różnych wskaźników miejsc parkingowych dla określonych funkcji.
Kierunki działań wyznaczono dla dwóch obszarów - centrum oraz pozostałej części miasta. Priorytetem dla centrum jest to, aby stało się ono przestrzenią atrakcyjną i przyjazną mieszkańcom. Stąd też jednym z zaleceń zawartych w Studium jest reorganizacja parkowania w celu poszerzenia przestrzeni dla pieszych przy jednoczesnym dążeniu do wzmacniania roli komunikacji publicznej, czyli mówiąc prościej - więcej deptaków i bardziej tramwaj niż własne auto.
Jak informuje zastępca prezydenta Jacek Szymankiewicz, takie założenia i wytyczne kierunkowe przekładają się na poszczególne działania podejmowane zwłaszcza w centrum w ostatnich latach, na przykład zamiast aut pojawiają się ogródki gastronomiczne, zieleń, ławki. Dalej J. Szymankiewicz informuje, że w niewielkiej odległości od ścisłego centrum znajdują się parkingi ogólnodostępne, stanowiące tzw. parkingi buforowe. Jeśli chodzi o parkingi istniejące, taką rolę mogą pełnić np. parkingi przy Parku 111, Bulwarze Zachodnim oraz niedawno zorganizowane wzdłuż ulicy Żytkowskiego.
,,Istotnym aspektem w procesie uwalniania przestrzeni publicznych od samochodów jest zmiana mentalna. Uświadamianie wartości przestrzeni publicznej centrum miasta bez dominacji transportu indywidualnego jest procesem długotrwałym, wymagającym edukacji i zmiany sposobu myślenia.” – czytamy w odpowiedzi zastępcy prezydenta na interpelację.
,,Powyżej wskazane kierunki rozwoju i działania są spójne również z wytycznymi określonymi w Strategii Rozwoju Miasta Gorzowa Wielkopolskiego 2030, która wskazuje m.in. na ograniczenie funkcji tranzytowej ścisłego centrum miasta: planowane jest stworzenie atrakcyjnej przestrzeni publicznej poprzez zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum, zmiana nawyków komunikacyjnych mieszkańców: promowanie stylu życia bez samochodu oraz rozwój infrastruktury ruchu pieszego (od 2026 roku posiadacze gorzowskiej karty mieszkańca będą mogli korzystać z komunikacji miejskiej bezpłatnie; decyzja ta ma na celu zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego zamiast samochodów).” – kończy odpowiedź zastępca prezydenta, z której wynika, że Miasto nie planuje zwiększania miejsc parkingowych.
Maja Szanter
Czy powstanie plan lokalizacji nowych miejsc parkingowych, szczególnie w centrum? O taki projekt prosi prezydenta szef miejskich radnych.