Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Kultura »
Ariadny, Jarosława, Roberta , 7 czerwca 2025

Koncert 40 + 2 jazzowych Filarów

2022-04-19, Kultura

23 kwietnia 2022 roku w sali gorzowskiego Teatru im. Osterwy odbędzie się jeden z najważniejszych koncertów w historii gorzowskiego jazzu.

medium_news_header_33355.jpg
Fot. Jazz Pod Filarami

Publiczność i artyści świętować będą 40. Urodziny gorzowskiej mekki jazzu, jaką jest znany w Polsce i na świecie Jazz Club Pod Filarami. Dwójka w tytule to konsekwencja pandemii, bo prawdziwa czterdziestka stuknęła klubowi już dwa lata temu, ale dopiero teraz pojawiło się okno, nie wiadomo jak długie, na dopięcie tego dużego przedsięwzięcia. Mamy nadzieję, że tym razem nic już nie stanie na przeszkodzie.

W pierwszej części programu wystąpi Filary Jazz Big Band pod kierownictwem Bartosza Pernala, w repertuarze opartym na twórczości Starszych Panów, czyli Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego. Gościnnie z orkiestrą wystąpią profesorowie MAJ – gitarzysta Piotr Lemański i raper Bartłomiej Skubisz „Eskaubei”.

W drugiej części usłyszymy koncert promujący najnowszą, wydaną w renomowanej wytwórni ACT, płytę Adama Bałdycha „Poetry”, nagraną z udziałem znakomitego włoskiego trębacza Paolo Fresu, a także m.in. innego gorzowianina saksofonisty tenorowego Marka Konarskiego.

WAŻNE: Szpital zaprasza na bezpłatne badania

Szef Filarów Bogusław Dziekański na jednym z gorzowskich portali już rok temu szczegółowo opisał genezę tego koncertu. Tekst ma znamienity tytuł „Miałem marzenie”.

To marzenie było związane z pomysłem, aby obok siebie na scenie postawić dwóch wychowanków Małej Akademii Jazzu (MAJ), którzy przeszli drogę od jej słuchacza: Adam, będąc w szkole podstawowej, Marek – w gimnazjum, przez objęcie profesury w MAJ, do bycia okrętami flagowymi gorzowskiego jazzu. W październiku 2020 r. przypadała 40. rocznica jazzowych Filarów. Stwierdziłem, że to dobry czas, aby ich obu na scenie zaprezentować na wspólnym koncercie jubileuszowym, ale pandemia pokrzyżowała plany, pomysł się oddalał i nikł w oparach niepewności. Aż tu nagle rozmawiam z Adamem pod koniec maja tego roku, a on mi mówi, że zaprasza Marka na swoją kolejną płytę, którą […] nagrywa dla europejskiej wytwórni ACT, z którą związany jest długoletnim kontraktem. Wzruszyłem się totalnie, takiego finału marzenia bym sobie nie wymyślił. […] Dwóch moich chłopaków, którym od ich najmłodszych lat animowałem wspierające i motywujące sytuacje wprowadzając na ścieżki jazzu, nagrywa dla najważniejszej europejskiej wytwórni, obok ECM, a sprawcą tego wszystkiego jest starszy kolega Marka, Adam Bałdych. […] Ta sytuacja jest dla mnie najważniejszym wydarzeniem od lat na gorzowskiej scenie jazzowej, jest niejako ukoronowaniem mojej pracy animatora jazzowego w mieście średniej wielkości, jakim jest Gorzów. Od roku 1980 budowałem w Filarach, w mieście wtedy robotniczym, najpierw środowisko słuchaczy, a potem konsekwentnie od końca lat dziewięćdziesiątych, wykorzystując potencjał wykładowców Małej Akademii Jazzu, zacząłem budować gorzowskie środowisko muzyczne, z którego wyrośli aktywni muzycy polskiej i europejskiej sceny jazzowej.

Zapowiadam, że łamię na ten moment swoją zasadę, że nazwa Gorzów Jazz Celebrations jest zarezerwowana dla gwiazd światowego i europejskiego jazzu, a polskie projekty w to się nie wpisują. Zarazem ogłaszam, że koncert 40 lat jazzowych Filarów + 2 (bo to już tyle minie od czterdziestolecia) odbędzie się w ramach Gorzów Jazz Celebrations i będzie to promocja nowej płyty nagranej dla wytwórni ACT przez Adama Bałdycha z udziałem Marka Konarskiego, bo dla mnie jest to mega wydarzenie w moim świecie jazzu, jakiego bym sobie nie wymarzył.

 

PRZECZYTAJ: Chcemy, aby była to impreza cykliczna

Na tym spełnianie marzeń Bogusława Dziekańskiego się nie kończy:

Ale to nie koniec mojej drogi animacyjnej. Mamy przy klubie Filary Jazz Big Band. Tworzą go nie tylko osoby dorosłe, ale – co ważne – młode, w tym dziewczęta. Kiedy przyszli do klubu w styczniu 2019 roku, zaimponowali mi swoim zaangażowaniem i dyscypliną pracy. Już po miesiącu na ich próby wprowadziłem wykładowców MAJ, a po wakacjach Bartosza Pernala i Marka Konarskiego, którzy objęli orkiestrę pełną opieką merytoryczną. Teraz przyświeca mi taka myśl, by pewnego dnia u boku big-bandu jako solista stanął Adam Bałdych ze swoją muzyką… Wszystko przed nami…

Cały tekst dostępny jest tu: www.echogorzowa.pl/news/13/Kultura/2021-06-20/boguslaw-dziekanski-mialem-marzenie-30695.html

Ze względu na mnogość artystów, w koncercie weźmie udział kilkudziesięciu wykonawców, w tym wielkie gwiazdy, poniżej zamieszczam biogramy jedynie głównych bohaterów koncertu związanych z historią JCPF: Adama Bałdycha, Marka Konarskiego i Bartosza Pernala oraz zarys historii Filary Jazz Big Band (FJBB).

Adam Bałdych – skrzypek i kompozytor. Urodzony w 1986 r. w Gorzowie Wielkopolskim, mieszka i tworzy w Warszawie. Obecnie najwybitniejszy absolwent Małej Akademii Jazzu. Ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Henryka Gembalskiego. Od 2012 r. związany z monachijską wytwórnią ACT.

Nazywany cudownym dzieckiem skrzypiec, karierę rozpoczął w wieku 14 lat. Szybko został okrzyknięty innowatorem łączącym dokonania muzyki poważnej i współczesnego języka skrzypcowego z talentem improwizatorskim.

W krótkim czasie stworzył własny styl, który stał się inspiracją dla nowej generacji improwizujących skrzypków. Swoją muzykę prezentował na najważniejszych festiwalach jazzowych, w prestiżowych salach koncertowych, m.in. w: Polsce, Niemczech, Korei Południowej, Chinach, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Austrii, Islandii, Portugalii, Azerbejdżanie, Holandii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Włoszech, Hiszpanii i Indonezji. Koncertuje i nagrywa z wybitnymi artystami, takimi jak: Yaron Herman, Joachim Kuhn, Agata Zubel, Cezary Duchnowski, Helge Lien, Aaron Parks, Lars Danielsson, Nils Landgren, Iiro Rantala, Marius Neset, Jacob Karlzon czy Billy Cobham. Otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia, w tym: Grand Prix i nagrodę indywidualną festiwalu Jazz nad Odrą (2006), ECHO Jazz – nagrodę niemieckiego przemysłu muzycznego (2013). Po koncercie w Berlinie Ulrich Olshausen  z Frankfurter Allgemeine Zeitung pisał: „Bez wątpienia Adam jest najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem żyjącym w naszych czasach. Możemy spodziewać się po nim wszystkiego.”

ZOBACZ: Zrobił to jako pierwszy w historii

Coraz częściej zwraca się w stronę klasycznej twórczości kompozytorskiej, pisząc na zamówienie renomowanych orkiestr. W 2015 r. na zamówienie Baltic Neopolis Orchestra ze Szczecina stworzył kompozycję Mozaika–Impresje, a w 2016 r. dla Orkiestry Muzyki Nowej napisał utwór Antiphona do tekstów znalezionych w grotach Qumran. W 2019 r. na zamówienie orkiestry AUKSO przygotował Early Birds Symphony na festiwal auksodrone. Ceniony jest za kreatywność na polu jazzu i muzyki współczesnej, za twórcze łączenie obu tych dziedzin oraz za wyrazistość swoich muzycznych interpretacji.

Brał udział w nagraniach blisko 20 płyt. Najnowsza, wydana w 2021 r. „Poetry”, to jego siódmy album autorski zrealizowany przez ACT. Płytę współtworzy z wybitnym włoskim trębaczem Paolo Fresu, album pojawił się w zestawieniu najważniejszych wydawnictw roku amerykańskiego portalu Bandcamp, czy brytyjskiego magazynu JazzWise. Na płycie Adamowi Bałdychowi towarzyszy inny gorzowianin i także absolwent MAJ – saksofonista Marek Konarski. Płyta „Poetry”została nominowana do nagrody Fryderyk 2022 w kategorii jazzowy album roku, a Adam Bałdych w kategorii jazzowy artysta roku.

Marek Konarski – saksofonista tenorowy, kolejny absolwent Małej Akademii Jazzu, od której zaczerpnął jazzowe zainteresowania. Urodzony w 1992 r. w Gorzowie Wielkopolskim. Ukończył studia licencjackie na kierunku jazz/rock, przedmiot główny saksofon w Danish National School of Music w Odense oraz uzyskał tytuł magistra sztuki na kierunku muzyka rytmiczna/pedagogika muzyczna tamże. W ramach programu Erasmus studiował na Sibelius Academy of Music w Helsinkach.

Na drugim roku studiów, wspólnie z polskimi studentami Berlin Jazz Institut, założył kwartet Tone Raw. Zespół zdobył środki na nagranie i wydanie albumu w konkursie organizowanym przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca „Fonograficzny Debiut Jazzowy”. Album ukazał się 2012 r. i  otrzymał bardzo dobre recenzje krytyków.

W czasie nauki w Odense rozpoczął współpracę z dziekanem uczelni, wybitnym duńskim perkusistą Andersem Mogensenem, od tamtej pory współpracują ze sobą, tworząc międzynarodowe projekty, m.in. wspólnie nagrali płytę z trzykrotnie nominowanym do nagrody Grammy amerykańskim trębaczem Timem Hagansem.

Otrzymał tytuł Muzyka Roku 2015 duńskiej wyspy Fyn, nadawany przez Duńską Federację Jazzową. Wiosną 2015 r. został najmłodszym wykładowcą Małej Akademii Jazzu i od tamtej pory co roku prowadzi dziesiątki wykładów dla dzieci i młodzieży w lubuskich szkołach. W 2016 r. wygrał dwa najważniejsze polskie konkursy jazzowe dla solistów: Tarnów Jazz Contest oraz Poznań Blue Note Competition. W 2017 r. uczestniczył w warsztatach ze światową legendą saksofonu, uznanym pedagogiem Jerrym Bergonzim, który zaprosił go do wspólnych występów. Zagrali wspólnie trasę koncertową. Marek uważa to doświadczenie za punkt zwrotny w swojej edukacji i  karierze.

W 2017 r. z wyróżnieniem ukończył studia magisterskie, otrzymując nagrody za rozwój artystyczny i wkład w duńskie środowisko muzyczne od fundacji Else Timmermanns Fond  oraz stowarzyszenia Foreningen Rytmisk Musik Konservatorium. Został również zaproszony do występu z  zespołem europejskich młodych talentów na Elb Jazz Festival w Hamburgu oraz zaangażowany również do zespołu duńskich młodych talentów, z którym wystąpił na Riverboat Jazz Festival.

W 2018 r. do został zaproszony do współpracy przez amerykańskiego wirtuoza trąbki, trzykrotnie nominowanego do nagrody Grammy Tima Hagansa. Wspólnie nagrali album „Eternal Forge”, zagrali trasę koncertową w Danii i Polsce oraz poprowadzili warsztaty na ZPSM im. F. Chopina w Warszawie.  W tym samym roku rozpoczął kooperację z fińsko-norwesko-polskim kwartetem Case Kamarainen,  z którym nagrali dwa albumy dla fińskiej wytwórni Eclipse Music oraz zagrali wiele koncertów w Danii, Finlandii i Estonii.

W 2019 r. został zaangażowany do sekstetu Kathrine Windfeld, gwiazdy duńskiej sceny jazzowej, zwyciężczyni europejskiego konkursu Rising Jazz Award w Londynie. Od tamtej pory wystąpili na największych europejskich festiwalach jazzowych: Leopolis Jazz Festival w Ukrainie, Copenhagen Jazz Festival i Aarhus Jazz Festival w Danii, Vitoria Jazz Festival w Hiszpanii, Reykjavik Jazz Festival na Islandii, Jazz Open w Niemczech czy Stockholm Jazz Festival w Szwecji.

Latem 2020 r. został zaproszony do udziału w  wyjątkowym projekcie „Virtual Big Band Cho-Jazz 50", stworzonym z okazji 50-lecia warsztatów jazzowych w Chodzieży. Znalazł się w gronie 23 wybitnych polskich muzyków, m.in.: Krystyny Prońko, Janusza Szroma, Doroty Miśkiewicz, Piotra Barona czy Artura Dutkiewicza, z którymi nagrał kilka aranżacji polskich utworów.

W 2021 r. ukazł się fonograficzny debiut Marka Konarskiego w roli lidera „Konarski & Folks”, fuzja muzyki jazzowej, klasycznej i polskiej muzyki ludowej. Do pracy nad albumem zaprosił wybitnych polskich muzyków. Album składa się z sześciu autorskich kompozycji oraz dwóch aranżacji znanych polskich pieśni. Płyta otrzymała świetne recenzje w europejskich mediach i została nominowana do nagrody Fryderyk 2022 w kategorii jazzowy debiut fonograficzny.

Rok 2021 muzyk uważa za najlepszy okres w swoim życiu artystycznym.  Wystąpił na wielu europejskich festiwalach jazzowych z międzynarodowym sekstetem Kathrine Windfeld, nagrał płytę z kwintetem Adama Bałdycha dla jednej z najważniejszych światowych wytwórni jazzowych ACT oraz wydał swój debiutancki w roli lidera album „Konarski & Folks”. Album „Poetry” Adam Bałdych Quintet, nagrany z udziałem słynnego włoskiego trębacza Paolo Fresu, uważa za największe z dotychczasowych osiągnięć artystycznych.

W swojej muzycznej karierze kształcił się w trzech krajach: Polsce, Danii i Finlandii.

Zdobył dziesięć indywidualnych oraz pięć zespołowych nagród/wyróżnień na europejskich konkursach i festiwalach. Nagrał 12 albumów z polskimi i międzynarodowymi zespołami oraz zagrał ponad 150 koncertów w wielu miastach Europy, zdobywając ogromne doświadczenie sceniczne.

Obecnie studiuje w Szkole Doktorskiej Solowego i Zespołowego Współczesnego Wykonawstwa Muzycznego Akademii Muzycznej w Poznaniu. Temat pracy doktorskiej to: Nieparzyste struktury rytmiczne i ich rola w kreowaniu autorskich kompozycji i improwizacji jazzowych na gruncie muzyki saksofonowej. Prowadzi również zajęcia na Akademii – z zespołami jazzowymi, a w kolejnym roku ze studentami saksofonu.

Bartosz Pernal – puzonista, kompozytor i aranżer, kolejny absolwent Małej Akademii Jazzu. Urodził się w 1984 r. w Gorzowie Wielkopolskim. Studiował na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego (studia instrumentalne i kompozytorskie), na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu (gra na puzonie) oraz na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach (kompozycja i aranżacja). W 2017 r. uzyskał stopień doktora sztuki na Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od 2012 r. związany jest z Uniwersytetem Zielonogórskim i Akademią Muzyczną we Wrocławiu jako pedagog prowadzący m.in. klasę puzonu, big-band, zespoły kameralne i aranżację. W latach 2014–2016 prowadził klasę puzonu jazzowego na Akademii Muzycznej w Krakowie. Koncertował z czołówką polskich muzyków jazzowych m.in.: Michałem Urbaniakiem, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Zbigniewem Namysłowskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Bernardem Maselim, Piotrem Wojtasikiem, Maciejem Sikałą, Piotrem Baronem, Urszulą Dudziak, Anną Serafińską, Kasią i Miką Urbaniak, Ewą Urygą, Stanisławem Soyką i Januszem Szromem. Koncertując za granicą występował m.in. z Anne Paceo, Jacqui Dankworthem, Rosario Giulianim, Dante Lucianim, Andym Middletonem, Priscillą Jones i Andym Ninvallem.

Laureat ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów jazzowych: Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Getxo Jazz Festival (Hiszpania), Nagroda Dla Najlepszego Zespołu na 2nd Bucharest International Jazz Competition (Rumunia), Grand Prix na Międzynarodowym 4th Tarnów International Jazz Contest, a także szereg nagród indywidualnych i zespołowych na festiwalach: Jazz nad Odrą, Jazz Juniors, Krokus Jazz Festiwal, Pomorska Jesień Jazzowa, konkurs Gdyńskiego Sax Clubu i Novum Jazz Festiwal.

Jako kompozytor, aranżer i dyrygent prowadzi autorskie projekty: Bartosz Pernal Orchestra, Bartosz Pernal Sextet i Bartosz Pernal Quartet, współpracuje z wieloma zespołami i instytucjami kultury, m.in. Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Wrocławskim Teatrem Komedia i in.  

Dokonał nagrań fonograficznych zarówno jako sideman, a także jako co-lider autorskich projektów, płyty: Pascha, Electronic Heart, Kolędy Świata, Live At Młyn Jazz Festiwal vol. 1 i vol. 2, Brian Fentress feat. Regeneration Lighthouse Live, Wszystkie Kobiety Mateusza, Bartosz Pernal/Michał Szkil Quintet Live in Getxo, Big-Band Akademii Muzycznej we Wrocławiu Live at NOSPR, Into the Wild, Bartosz Pernal Orchestra feat. Piotr Baron Salute to Buddy Rich.

6 marca 2022 r. wystąpił ze swoim big-bandem – Bartosz Pernal Orchestra w Royal Festival Hall, Southbank Centre w Londynie. Podczas koncertu The Jazz of Cuphead realizowanego w ramach Game Music Festival premierowo wykonał swoją partyturę zawierającą  aranżacje bigbandowe wybranych tematów z soundtracku Cuphead. Jak pisze Bartek: Autorem muzyki jest kanadyjski kompozytor, Kris Maddigan. Moją rolą było rozwinąć wybrane tematy, pozwolić im wyjść poza ramy scenariusza gry, poszerzyć formy, instrumentację i wprowadzić solowe partie improwizowane. Miałem wielki przywilej pisać dla tych, których znam – dla muzyków mojego big-bandu – Bartosz Pernal Orchestra.

Od sierpnia 2020 r. pracuje z zespołem Filary Jazz Big Band. Pierwszym koncertem z FJBB był występ dnia 30 sierpnia 2020 r. w ramach cyklu koncertów Dobry wieczór Gorzów. Na prośbę Bogusława Dziekańskiego objął opiekę merytoryczną nad zespołem i jak mówi jest zaszczycony, że może pracować z tym zespołem. Zrealizował ogromną ilość koncertów w Polsce z rozmaitymi orkiestrami w roli bandleadera, pisał aranżacje dla wspaniałych orkiestr, więc teraz, gdy może wrócić do rodzinnego Gorzowa i pracować z FJBB (być kierownikiem muzycznym w niektórych projektach, autorem aranżacji), to dzieli się swoim wieloletnim doświadczeniem i zaszczepia w muzykach dbałość o szczegóły wykonawcze, otwiera ich na możliwości interpretacyjne i twórcze. Wspaniali ludzie – wspaniała praca!!!

Filary Jazz Big Band

Historia powstania tej formacji muzycznej sięga maja 2018 r., choć sam pomysł utworzenia dużego zespołu grającego muzykę swingowo-jazzową narodził się w głowie pomysłodawcy – Roberta Matykiewicza już 2 lata wcześniej. Dzięki jego aktywności organizacyjnej udało się zebrać grupę muzyków – pasjonatów, którzy utworzyli zalążek big-bandu. W czerwcu 2018 r. rozpoczęły się pierwsze próby, odbywały się raz w tygodniu w salach Miejskiego Centrum Kultury, a następnie pomieszczeń użyczyła Szkoła Muzyczna przy ul. Teatralnej. Pierwotna nazwa to Antigua Big Band. Antigua to tytuł jednego z pierwszych standardów zagranych przez big-band.

Już po kilkunastu próbach zespół był w stanie zagrać kilka standardów. Pierwsza okazja do zaprezentowania się słuchaczom nadarzyła się na scenie galerii Askana w bożonarodzeniowym swingującym repertuarze. Od strony organizacyjnej zespół ciągle był jednak nieformalną grupą muzyków, bez dyrygenta, z osobą Roberta Matykiewicza, jako animatora i kierownika organizacyjnego zespołu. Na początku 2019 r. nawiązano kontakt z Bogusławem Dziekańskim – szefem Jazz Clubu Pod Filarami. Początkowo klub użyczał zespołowi pomieszczeń na salę prób, jednak po kilku miesiącach skala zaangażowania klubu wzrosła. Dzięki staraniom Bogusia Dziekańskiego zespół mógł ćwiczyć pod okiem profesorów Małej Akademii Jazzu: saksofonisty Adama Wendta, puzonisty Grzegorza Turczyńskiego oraz perkusisty Zbigniewa Lewandowskiego. W związku z coraz ściślejszą współpracą i powiązaniem z klubem została zmieniona nazwa zespołu na Filary Jazz Big Band. Pierwszy oficjalny koncert zespołu z nową nazwą miał miejsce podczas największej imprezy miejskiej – Dni Gorzowa 2019, tuż przed gwiazdą wieczoru – Electric Light Orchestra. Zespół wspierali muzycy jazzowi związani z Małą Akademią Jazzu – Zbigniew Lewandowski (dr), Grzegorz Turczyński (tb), Marek Konarski (ts), a także Przemysław Raminiak (kb). Oprócz instrumentalnej klasyki jazzowo-swingowej, zagrano także utwory wokalne, które wykonały dwie współpracujące z zespołem wokalistki – Magdalena Bańkowska-Moskwa oraz Małgorzata Tutko – nowa wokalistka jazzowa na gorzowskiej scenie muzycznej.

Od tego czasu FJBB wielokrotnie występował na imprezach miejskich, koncertach świątecznych i innych dla mieszkańców Gorzowa i okolic.

W celu poprawy organizacyjnej strony funkcjonowania zespołu postanowiono, że muzycy skupieni w big-bandzie zostaną członkami, założonego dużo wcześniej przez  sympatyków Jazz Clubu, Stowarzyszenia „Jazz Celebrations”.

W 2019 r. zorganizowano warsztaty w Karpaczu Górnym, gdzie oprócz typowej wieczornej integracji zespołu, odbyły się intensywne próby i zajęcia warsztatowe.

W 2020 r. w czasie pandemii COVID-19 FJBB przestał koncertować, zawieszono próby. Aby zapobiec dezintegracji zespołu, wymyślono (M. Stróżyk) projekt muzyczny do zrealizowania w warunkach domowych. Każdy z muzyków nagrał na telefonie swoją partię utworu „Time After Time”, następnie ścieżki zostały zmiksowane i powstała wersja epidemiczna tego utworu. W zabawie „Halo Gorzów, co tam w domu?”, w której chodziło o to, by gorzowianie pokazali, jak spędzają czas w izolacji, z kilkudziesięciu nadesłanych propozycji najciekawszy okazał się pierwszy trening Stali Gorzów oraz właśnie wersja epidemiczna „Time After Time”.

30 sierpnia 2020 r. po wytężonej pracy warsztatowej z Bartoszem Pernalem, Markiem Konarskim i Grzegorzem Turczyńskim FJBB wystąpił w ramach cyklu „Dobry wieczór Gorzów“ pod dyrekcją Pernala, wspierany przez solistów: Konarskiego (ts), Turczyńskiego (tb), Małgorzatę „Goszę” Tutko (voc), Magdalenę Bańkowską-Moskwę (voc) oraz Mariusza Smolińskiego (p). Od tej pory zespół otrzymał stałe wsparcie merytoryczne ze strony Marka Konarskiego i Bartosza Pernala.

W 2021 r. po zniesieniu obostrzeń sanitarnych wznowiono regularne próby. Wnioski konkursowe na zadania z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego uzyskały aprobatę. Przystąpiono do przygotowania dwóch koncertów: poświęconego twórczości gorzowskiego muzyka – Mariana Klausa oraz o tematyce świąteczno-noworocznej. Dzięki przychylności syna p. Mariana – p. Rafała Klausa – udało się znaleźć zapisy nutowe kompozycji, które następnie posłużyły Bartoszowi Pernalowi do napisania dedykowanych dla big-bandu 6 utworów pod wspólną nazwą „Home Town Suite”.

We wrześniu 2021 r. w ramach cyklu „Dobry wieczór Gorzów” zespół zagrał 6-częściową suitę oraz kilka utworów wokalnych (voc Natalia Zielonka). Po tym występie zadecydowano, że czas na poprawienie wizerunku zespołu. W nowych uniformach, a także z prawie całkowicie odmienionym repertuarem (w tym specjalnie zaaranżowaną dla zespołu piosenką pt. „Cud i miód”) w grudniu 2021 r. w gorzowskim teatrze odbył się półtoragodzinny koncert świąteczny. Zespół poprowadził Bartosz Pernal, a w składzie instrumentalnym gościnnie zagrali znakomici muzycy: Marek Konarski (ts), Mariusz Smoliński (p) oraz po raz pierwszy Piotr Lemański (g). Oprócz kilku utworów instrumentalnych, większość stanowiły piosenki, których wykonanie powierzono młodym i zdolnym wokalistom: Natalii Zielonce, Idze Kałążnej oraz Maksowi Maternikowi. Koncert został bardzo dobrze przyjęty przez publiczność.

Na najbliższym koncercie FJBB zaprezentuje utwory oparte na repertuarze Wasowskiego i Przybory, zespół poprowadzi Bartosz Pernal, a w składzie zobaczymy i usłyszymy m.in. Piotra Lemańskiego i po raz pierwszy kolejnego profesora MAJ, rapera Bartłomieja Skubisza „Eskaubei”. A w planach nowy repertuar szykowany specjalnie na konkurs Złota Tarka 2023 – Armstrong – trzymamy kciuki!

Marek Demidowicz

GORZÓW JAZZ CELEBRATIONS - 40 + 2 jazzowych Filarów

Program:

  1. Filary Jazz Big Band - bandleader Bartosz Pernal, feat. Piotr Lemański, Bartłomiej Skubisz „Eskaubei” - piosenki Przybory i Wasowskiego
  2. Koncert promujący płytę Adama Bałdycha „Potery”, feat. Paolo Fresu

Adam Bałdych - skrzypce, skrzypce renesansowe

Paolo Fresu - trąbka, flugelhorn

Marek Konarski - saksofon tenorowy

Łukasz Ojdana - fortepian

Michał Barański - kontrabas

Dawid Fortuna - perkusja

Sala: Teatr im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim

Bilety - 130 zł

Rezerwacja 693 126 915 lub bilety@jazzfilary.pl

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x