Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Kultura »
Kamili, Kamila, Marcelego , 14 lipca 2024

Jak Mała Akademia Jazzu wchodziła na salony nauki (3)

2023-05-26, Kultura

Kiedy w roku 1986 zaczynałem przygodę z Małą Akademią Jazzu, pojęcia „animacja” i „animator kultury” nie były powszechnie używane w instytucjach kultury.

medium_news_header_36961.jpg
Fot. Archiwum MAJ

Tak rozpoczął swoje wspomnienia Bogusław Dziekański, który postanowił przypomnieć kalendarium działalności MAJ od 2011 roku, kiedy to otwarty został nowy rozdział, bo – jak wiadomo – MAJ działa już od 38 lat.

- Dlaczego 2011 rok otworzył nowy rozdział w dorobku MAJ? Ponieważ tym razem całość związana była i nadal jest z obszarem analiz naukowych i współpracą z ośrodkami akademickimi – tłumaczy Bogusław Dziekański.

W pierwszym odcinku (zobacz TUTAJ) przypomniał on najważniejsze wydarzenia z lat 2011-1013. W drugiej części (zobacz TUTAJ) omówił lata 2014-18. Dzisiaj czas na zakończenie tej wspaniałej opowieści. Przed nami ostatnia część.

2019

Ukazuje się książka Jedzie Pan Jazz. Edukacja jazzowa i popkulturowa w perspektywie antropologicznej autorstwa Wojciecha Burszty i Andrzeja Białkowskiego, która jest owocem badań nad gorzowską MAJ.

Na okładce autorzy napisali: „Kolejne rozdziały to zaproszenie do wglądu w realia Małej Akademii Jazzu z różnych perspektyw – od najbardziej generalnej, nazwijmy ją kulturowo-antropologiczną, przez historię kreatywnego trwania MAJ i portrety jej twórców, propagatorów i niezmordowanego personelu, …, aż po aspekt wspólnotowy naszego fenomenu, a więc spojrzenie na to, jak MAJ rezonuje społecznie. Oddaliśmy głos wielu ludziom, którzy zetknęli się z akademią jedynie incydentalnie; osobom formalnym, fanom i kibicom, ale – z drugiej strony – nauczycielom z różnych szkół; muzykom i działaczom społecznym, a wreszcie – słuchaczkom i słuchaczom kursów MAJ, absolwentkom i absolwentom tej dziwnej szkoły, która daje dyplomy, ale – jak onegdaj kino objazdowe – ciągle jest w trasie, mimo iż ma swój stały adres. Zaprosiliśmy do jej wnętrza i zachęcaliśmy, by spojrzeć na nią z odleglejszej perspektywy”.

W recenzji książki dr hab. Mirosław Pęczak w podsumowaniu pisze tak: „Książka Andrzeja Białkowskiego i Wojciecha Józefa Burszty jest przykładem owocnego zespolenia kompetencji pedagogicznych i antropologicznych, a także uwrażliwienia na te zjawiska w kulturze, które wymykają się oglądowi opartemu na analizie tzw. kultury instytucjonalnej. „Jedzie Pan Jazz” będzie niewątpliwie przydatną lekturą zarówno dla kulturoznawców, pedagogów, nauczycieli, jak i dla studentów z kierunków humanistycznych i społecznych”.

Książka jest do kupienia TUTAJ

Jedzie Pan Jazz

2023

17 marca w Jazz Clubie „Pod Filarami” odbyło się spotkanie Wojciecha Burszty przygody z kulturą.

Profesora Wojciecha Bursztę wspominali jego przyjaciele i byli studenci. Opowiadali o jego pasjach, miłości do piłki, muzyki i szeroko pojętej kultury. A byli: Paweł Tański, Mirosław Pęczak, Michał Buchowski, Andrzej Białkowski, Michał Rauszer, Piotr Majewski, Andrzej Dorobek, Waldemar Kuligowski, Marcin Kafar, Mariusz Czubaj, każdy z nich z poważnym dorobkiem naukowym i wydawniczym.

Dla historii gorzowskiej Małej Akademii Jazzu było to ważne spotkanie, gdyż Burszta jest współautorem książki Jedzie Pan Jazz. Edukacja jazzowa i popkulturowa w perspektywie antropologicznej, w której opowiada o tym, jak było i jak wygląda praxis nieustannie odnawiającego się i trwającego jej życia.

Mirosław Pęczak z Polityki opowiadał o muzycznych pasjach Wojciecha Burszty

W dniach 10 – 20 maja ponownie spędziłem czas w Lublinie. Zostałem zaproszony przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej na Jubileusz 50 lat kształcenia artystycznego. Wziąłem udział w dwóch spotkaniach konferencyjnych:

11 maja, Lubelskie Forum Muzyki Improwizowanej, wystąpiłem w charakterze współprowadzącego.


18 i 19 maja, konferencja Praktyki muzyczne pomiędzy utopiami. Edukacja muzyczna w poszukiwaniu i odzyskiwaniu sensu. Jedno z wystąpień nosiło tytuł: Artistic Citizenship i jego upozorowania. Muzyka, gry społeczne i alternatywne praktyki edukacyjne – dr Andrzej Białkowski, prof. UMSC. I tu znalazła się nasza Mała Akademia Jazzu.

Organizatorzy zaplanowali dla mnie też spotkania ze studentami z wydziału artystycznego. W czasie konferencji wystąpiłem z koncertem współorganizowanym z uczelnią przez Jazz Club „Pod Filarami” w Auli Instytutu Psychologii najmłodszy stażem wykładowca Małej Akademii Jazzu – raper, tekściarz Bartłomiej Skubisz Eskaubei z zespołem Tomek Nowak Quartet.

Bogusław Dziekański

Fot. Archiwum MAJ

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x