więcej

więcej
Echogorzowa logo

wiadomości z Gorzowa i regionu, publicystyka, wywiady, sport, żużel, felietony

Jesteś tutaj » Home » Trzy pytania do... »
Marii, Marzeny, Ryszarda , 26 kwietnia 2024

Sienkiewicz: Problemem jest brak stacji wodorowych

2023-01-25, Trzy pytania do...

Trzy pytania do Andrzeja Sienkiewicza, dyrektora sprzedaży w firmie Solaris

medium_news_header_35796.jpg
Fot. Łukasz Kulczyński/UM

- Jak długo trwa współpraca pomiędzy reprezentowaną przez pana firmą a Gorzowem i jakim klientem jest nasze miasto?

- Dla nas Gorzów jest bardzo ważnym klientem, z którym współpracujemy od początku XXI wieku, kiedy to ponad 20 lat temu dostarczyliśmy tutaj pierwsze dieslowskie autobusy. Ta współpraca trwa niewiele krócej niż działalność naszej firmy, ponieważ Solaris powstał w 1996 roku. Gorzów jest bardzo wymagającym klientem, prezentującym często swoje sugestie, z którymi oczywiście się liczymy, ponieważ wiele pozytywnego wnoszą one do tej współpracy. Na początku były wspomniane autobusy z silnikami diesla, potem pojawiły się hybrydowe, a ostatnio elektryczne. Mam nadzieję, że dostarczając w grudniu 2022 roku osiem elektrycznych autobusów tak naprawdę dopiero rozpoczęliśmy elektryfikację komunikacji w Gorzowie. Znając tutejsze władze miasta i szefostwo Miejskiego Zakładu Komunikacji jestem przekonany, że już poszukują kolejnych środków w ramach nowych programów unijnych i jak tylko znajdą, to w Gorzowie pojawiają się kolejne ,,elektryki’’.

 

 

- Na temat autobusów elektrycznych panują różne opinie, dlatego zapytam wprost, jakie pan widzi największe atuty dla tych pojazdów?

- W komunikacji miejskiej najważniejszy jest komfort pasażerów i te autobusy zapewniają optymalne warunki niemal pod każdym względem. W tym bezpieczeństwa. Mamy tutaj rozbudowany system monitoringu. Do tego bardzo ważny jest komfort termiczny, czyli wydajny system ogrzewania, kiedy jest chłodniej na dworze i system klimatyzacji w ciepłe dni. Kolejnym atutem jest to, że pojazdy są bardzo ciche. Natomiast w wymiarze globalnym najważniejsza jest ekologia. Udział w naszym życiu energii odnawialnej stale się zwiększa i będzie się zwiększał. To samo dotyczyć musi pojazdów. Elektryczne doskonale wpisują się ten projekt.

- Coraz głośniej słychać o masowej produkcji autobusów wodorowych. Czemu mają być one lepsze od ,,elektryków’’ i kiedy będziemy mówili o masowej produkcji?

- Zarówno autobusy elektryczne jak i wodorowe mają rację bytu, świetnie się uzupełniają i warto je posiadać w swojej flocie. Jeżeli chodzi o produkcję, to ona u nas już się na dobre rozkręciła, gdyż naszych autobusów wodorowych jeździ już około stu. Między innymi w Koninie i Krakowie. Mamy już rozstrzygnięte przetargi na dostawę autobusów do Lublina, a także do Poznania. W tym drugim przypadku mówimy o naprawdę dużej dostawie, bo w drugiej połowie 2023 roku pojawi się tam 25 autobusów tego rodzaju. Sama produkcja wchodzi na wysokie obroty. W Polsce pewnym problemem jest brak stacji wodorowych, ale PKN Orlen rozpoczyna proces inwestycji w tym obszarze. Myślę, że z czasem pojawią się inni, którzy też zaczną w te stacje inwestować. Dla przykładu podam, że za naszą zachodnią granicą mamy ich już ponad 100.

RB

 

 

X

Napisz do nas!

wpisz kod z obrazka

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna.
x